본고는 19세기 漢文小說에 나타난 ‘忠ㆍ孝ㆍ烈’의 구현양상을 살펴보기 위해 기획된 것이다. 19세기는 그간 문제적인 시기로 인식되어 다양한 측면에서 그 실체를 규명하기 위한 노력을 경주해 왔다. 하지만 복잡한 시기 만큼이나 그 의미 또한 다양한 스펙트럼을 가지고 있음을 확인하게 되는데 특히 보수적 이데올로기로 지칭될 수 있는 ‘충ㆍ효ㆍ열’을 강하게 드러내는 작품들이 족출하고 있는 것이 인상적이라 하겠다. 그 가운데 본고에서는 ?韓趙忠孝錄?, ?吳後姜傳?, ?片玉奇遇記?, ?一夕話?등 4작품을 통해 이 시기 한문소설이 지닌 ‘충ㆍ효ㆍ열’의 의미를 파악해보고자 하였다. 그 결과 첫째, ?한조충효록?을 통해서는 작품 속에서 ‘충’의 형상이 극적으로 강조되고 있는 측면을 확인할 수 있었는데, 주로 애정과 군담의 결합방식에서 탈피하여 주로 군담을 통해 구국의 화신으로 ‘충’을 실천하는 주인공의 형상이 부각되고 있음을 확인할 수 있었고, 애정담의 경우 작품 속에서 그 역할이 감소되어 나타나고 있는 것이 특징적이었다. 한편 ?오후강전?의 경우 애정담과 군담이 결합되고 주인공의 구국행위를 통해 ‘충’이 발현되는 양상에서는 여타작품들과 성향이 비슷하였으나 논평부의 언술을 통해 작품 속의 ‘충’의 의미가 더욱 두드러지게 발현되는 양상을 확인할 수 있었다. 둘째, ?편옥기우기?를 통해서는 남녀주인공의 애정담이 결국 부모의 명을 완수하기 위해 달려가는 여주인공의 ‘효’ 실천을 위한 배경으로 설정되고 있음을 확인할 수 있었다. 이것은 작품이 ‘효’란 도덕관념의 형상화에 집중하고 있기 때문에 애정담의 기능이 주변부로 밀려나 있음을 의미하는 것으로 작품이 궁극적으로 ‘효’의 형상화에 초점을 맞추고 있음을 확인할 수 있었다. 마지막으로 ?일석화?를 통해서는 중세근대사회에 있어 여성의 삶에 질곡으로 작용하는 ‘열’의 형상이 어떻게 희화화되어 작품 속에 등장하고 있는가를 포착하였다. 그 결과 ‘열’이란 것이 지극히 억압적이고 거부하기 힘든 굴레임에도 불구하고 이것이 ‘희작’적 성향의 인물양상과 결합되어 심각하고 진중한 분위기가 약화되고 있음을 확인할 수 있는데 이는 결국 ‘열’이 고답적인 이념이 아니라 누구나 쉽게 지킬 수 있는 행위규범임을 설파하는데 창작의도가 있음을 짐작할 수 있다.This manuscript is published to examine ‘Chung(loyalty), Hyo(filial piety), Yeol(devotion)’ which are the concepts that appear in chinese charactered novels in the nineteenth century. So far the nineteenth century is recognized as a problematic century, people have been trying to grasp the meanings in various aspects. As it was a very complex situation, It's certain that the meanings have many aspects. It's especially impressive that there are many literary works that strongly reveal ‘Chung, Hyo, Yeol’ ; they can be referred to conservative ideology.
Through four works - ?Hanjochunghyorok?, ?Ohookangjun?, ?Pyonokiuki?, ?Ilseokhwa? - I was trying to grasp the meanings of ‘Chung, Hyo, Yeol’ in the contemporary chinese charactered novels. First, as a result, I found that Chung was emphasized in ?Hanjochunghyorok?. Unlike the previous manner of combining affection and military, the figure of the main character as a hero saving the country who practices Chung, was outstanding mainly through the story of the army. In the case of affection. it was unique that the role of love was diminished. In ?Ohookangjun?, however, I found not only the combined story of love and military but also the main character's brave deed to save the nation. From these things, the sense of Chung is remarkable by comments even though ?Ohookangjun? is quite similar to other literary works from a perspective on how Chung is unmasked. Second, when I looked at ?Pyonokiuki?, I could find that the hero's and heroine's deep affections were finally set up as the backgroud for the action of heroine's Hyo. By focusing exclusively on the impression of moral sense, the function of affection is in a peripheral position. Lastly, the work ?Ilseokhwa? deals with Yeol which acts on women's life as their ordeal in medieval and modern society. When I examined that book, I grasped the way to caricature Yeol and the way to reveal it in work. It is combined with caricatured character even if Yeol is very oppressive and hard to free themselves from restraints, so that grave and serious moods are weakened somewhat. This kind of literary device embodies Yeol in a new way.