하지만 궁극적으로는 비천한 처지에서 귀한 태몽을 꾼 데서 사단이 생겼다. 민중과 태몽담과의 괴리가 문제인 것이다. 이는 태몽이 자식을 예지하는 데서 귀한 자식을 예지하는 데로 기능이 전이되면서 생긴 일이다. 태몽담이 유명 인사들의 전유물이 되면서 일반 민중은 귀한 태몽담을 꾸고도 그것을 공공연히 구연하지 못하게 된 것이다. 더 나아가서 그러한 태몽 자체에 대해 죄의식을 느꼈다고 할 수 있다. 이것이 비극적 태몽담에서 비극의 진정한 원인이다.
일제강점기에 민속을 비천하게 여기는 의식이 만연됨에 따라 또 한 번 태몽담 구연이 움츠러들게 되었다. 이러던 것이 현대에 들어서는 태몽 관련 죄의식이 사라져 일반인들 사이에서 태몽담 구연이 활기차게 이루어지며, 일종의 이야기문화로서 자리 잡혔다고 할 수 있다.I accounted for the causes of the tragedy being enacted in the tragic dream of conception tales centering around Taemong, and discussed in reference to the narrating orally that tales of the populace them in essay.
The Taemong is a tale about the mother could not support the son blessed with a noble child, and the house was blown away by the strong wind along with his death. Therefore the causes of the tragedy were her ignorance and incompetence in this tale.
But the fundamental cause of the tragedy in this tale is that she has the precognitive dream about the birth of a noble child from humble position. It is due to the transfer of function from foreboding child in general to foreboding noble child in a dream of conception. With this, the populace was excluded from the dream of conception tales. That is to say, the populace had the precognitive dream about the birth of a noble child, but could not perform the narrating orally it in the very face of day. Moreover the populace had the guilty conscience from the dream of conception. This would be the fundamental cause of the tragedy being enacted in the tragic dream of conception tales.