이 글은 ‘놀부박사설’이 돈으로 인해 발생한 사회적 문제[錢幣]를 어떻게 문학적으로 수용?형상화하였는지를 탐구하여 ?흥부전?이 이룬 문학적 성취를 밝힌 것이다.
17세기 이후 돈이 본격적으로 사용됨으로써 사회경제적 변화 즉, 화폐경제의 발달, 빈부의 잦은 변동, 재화에 입각한 인간 평가, 그로 인한 가치관의 변화 등이 이루어졌다. 특히 화폐의 퇴장(退藏)으로 인해 발생한 전황(錢荒)은 붕당(朋黨)ㆍ양역(良役)과 함께 조선 후기 사회에 가장 큰 폐단으로 여겨졌다. 사회적으로 이 문제를 해결하기 위한 다양한 시도를 하였으나 큰 실효를 거두지는 못하였고, 이로 인해 서민들이 극심한 고통을 받았다.
‘놀부박사설’은 이런 사회적 현상을 포착하여 ‘박’이라는 민담적 구조를 통하여 해결해나가는 과정을 형상화한 것이다. 놀부의 재산은 주로 돈으로 이루어졌다. 이 돈은 퇴장화폐였으며, 서민 경제 피폐하게 만든 고리대금으로 사용되었다. 이처럼 놀부에게 퇴장되어 있던 돈을 유통계로 끌어내기 위하여 ‘박’이라는 민담적 장치를 활용하였다. 박에서 나온 인물들은 ‘유랑집단(流浪集團)’이자 ‘비생산자’이며 ‘소비자’적 성격이 강한 인물들이며, 이들이 놀부에게서 돈을 받아들고 사라지는 것은 퇴장화폐를 유통계로 끌어내는 것을 의미한다.
결론적으로 말하자면 ‘놀부박사설’은 유랑집단을 통해 돈을 유통시켜, 전황을 해결하려는 민중의 이상을 문학적으로 형상화한 것이다.This study is to disclose the literary accomplishment of Heung-bu-jeon(흥부전) exploring how ‘Nolbubag-saseol(놀부박사설)’ accepted the social problem caused by money[Jeonpyea, 錢幣] and encapsulated it in a literary way.
Since 17th century when money had begun to be used actively, there had been the tendency to hoard money as a mean of accumulation of property and as a result, Jeon-hwang(錢荒) meaning that money does not circulate happened. This situation made the price unstable and the hoarded money was used as a usurious loan. The life of ordinary people was completely destructed. To say nothing of individual, even the government could not solve the problem and it had been continued until end of 19th century.
Heung-bu-jeon is the work which encapsulated such a social evil in a literary way most well. Especially, Nolbubag-saseol encapsulated the process of solving the problem of jeon-hwang caused by hoarded money through the structure of folktale called 'Bag.' That is, the wealth of Nolbu is based on money and this means that the money is hoarded. And the nomadic people come from gourd disappeared with the money given by the farmer and this means that hoarding money is circulated normally. This story may reflect the desire of the ordinary people to solve the Jeon-hwang by circulation of money through nomadic people.