본 연구는 태안을 방문한 관광객과 지역주민을 대상으로 태안 관광레저형 기업도시 내 관광요소(먹거리, 쇼핑거리, 볼거리, 놀거리)에 있어서 두 집단 간 중요도 및 선호도 인식 차이를 비교하고자 실시되었다. 이를 실증분석을 통해 몇 가지 시사점을 도출할 수 있었다.
첫째, 두 집단 간 관광요소의 중요도 인식차이 검증결과, 관광객이 지역주민 보다 관광요소에 대해 더 중요하게 인식하고 있었으며, 특히 먹거리, 그 중에서도 한국 음식에 대한 중요성을 제시하였다. 반면에 전통 공예품, 자연경관, 테마파크는 관광객보다 지역주민이 더 중요하게 인식하고 있음이 발견되었다.
둘째, 관광요소의 선호도 분석결과, 응답자들은 한국 음식, 다양한 쇼핑 제품들, 자연경관, 테마파크를 가장 선호하는 것으로 나타난 반면에 공통적으로 보석/금은 제품, 카지노, 쇼핑은 선호하지 않는 것으로 나타났다. 결과적으로 볼거리, 쇼핑거리, 볼거리, 놀거리의 중요도 인식 및 선호도에 대한 검증결과는 유사함이 발견되었다.The purpose of this study was to compare recognition difference of importance and preference about tourism components(food, shopping, sightseeing, play) between tourists and residents in Taean. The results of this study elicited several proposals and implications.
First, test result about the importance of tourism components among two groups showed that tourists had higher importance recognition than residents in principal, and especially presented importance of korean food. On the other hand, it showed that residents had higher importance recognition about traditional handicraft, natural landscape, theme park than tourists.
Second, through analysis result about preference of tourism components, respondents answered that the most preference resources were korean food, various shopping products, natural view, theme park. Whereas, they have no marked preference for jewel/gold&silver product, casino, shopping in common. As a result, test for importance recognition and preference about food, shopping, sightseeing, play showed similar results.