방정환은 1925년부터 1930년까지 『동생을 차즈려』, 『칠칠단의 비밀』, 『소년 삼태성』, 『소년 사천왕』 등 4편의 소년탐정소설을 잡지 『어린이』에 연재했다. 1920년대의 방정환의 탐정소설들은 1910년대의 소위 ‘정탐소설’을 거쳐 한국적 스타일의 창작 추리소설 계보가 형성되어 가는 과정을 보여준다. 또한 아동문학 하위 장르로서 ‘소년소설’의 형성을 엿보게 한다는 점에서도 중요하다. 방정환은 독자에게 미칠 수 있는 감화력을 긍정적으로 활용하고자 창작에 적극적인 태도로 임했다. 방정환의 탐정소설은 현실 범죄 사건에서 소재를 취하고, 박진감 넘치는 활극적 묘사를 통해 ‘실감(實感)’을 확보하고자 했다. 또한 인격적인 서술자를 동원하고, 낭만적이고 이상적인 결말 처리를 통해 독자와의 ‘공감(共感)’을 형성해 나가고자 했다. 이러한 글쓰기 방식은 옛이야기의 서사문법에 기대고 있었던 ‘동화’와 달리 현재적 사건의 구체적이고 핍진한 묘사를 통한 현실 재현을 지향하면서 소년소녀 독자들과의 공감 속에서 전망을 구하고자 했던 ‘소년소설’의 특성을 보여주는 것이라고 할 수 있다. 방정환이 탐정소설을 매개로 소년소설의 서사 문법을 정형화해 나갔다는 점은 문학사적 의의로 추가할 만하다.Bang Jung-hwan had written four series of detective stories such as 『Looking for a Younger Sister』, 『The Secret of Chil Chil Party』, 『The Boy Samtaesung(a part of the Big Dipper)』, and 『The Best Four Boys』in a magazine 『Orini(childdren)』from 1925 to 1930. His detective stories are very important to understand the tradition of Korean-style mystery stories and to know how sub-genres of children literature were made because they are early works that began to be named ‘novels’ in children's literature.
Bang Jung-hwan's detective stories have the pattern of adventure narration and show Korean detective characters emphasizing the creation of sympathy with readers. His detective stories have materials from real crimes and show ‘reality’ through dynamic descriptions. In addition, he aimed to create ‘sympathy’ with readers by having romantic and ideal ending. Such a writing method shows characteristics of ‘novels for children’ based on representation of verisimilar description of realistic cases, unlike ‘Dongwha(story for children)’ based on the descriptive grammar of fairy tale. This aspect needs to be added as the meaning of Bang Jung-hwan’s detective stories in the literary history.