일제말기 ‘국민시론’에서 출발한 서정주의 전통론은 해방기에 이르러 문학의 정치성에 대한 회의와 불신, 그리고 모더니즘 시의 방만한 개인주의적 표현에 대한 비판의식 속에서 정밀한 논리로 구체화된다. 이 과정에서 전통을 불변하는 문학적 보편성과 당대성의 대화로 이해한 엘리어트의 전통론은 서정주의 전통론에 상당한 영향을 미친 것으로 보인다. 유럽문화전통을 재건하기 위해 “고전적 지혜의 회복”을 역설한 엘리어트처럼 서정주는 한국의 고전들에 눈을 돌렸고, 역사의식, 통합적 감수성, 시적 지성 등의 논의를 빌려 동양문예전통과 유기체적 관계를 이루는 한국문학의 전통을 설계하고자 했다. 그 과정에서 서정주는 ‘지, 정, 의’의 통합적 시정신과 서구의 “아의 시학”과는 다른 “무아(無我)의 시학”을 제기한다. 서정주의 전통론이 총체적으로 투영되어 있는 「김소월 시론」에서 서정주가 주목한 것은 바로 ‘정조’였다. 소월의 시는 정통운율, 토속어 등을 통해 역사적 체험의 여과물인 ‘정조’를 표현함으로서, 멀리는 향기같은 고전텍스트에서 발견되는 “한국적 정서”를 상속한다. 하지만 ‘전통’이라는 대명제에 집착하는 문학적 보편주의로 인해 현대시가 줄기차게 개발해온 스타일이나 미적 특질에 대한 천착이 미비한 것은 서정주 시론의 가장 큰 한계이다.
The tradition theory of Jung-joo Suh that has set off from the ‘people's poetics’ in the closing period of Japanese colonial rule becomes concrete as a accurate and precise logic, amid the skepticism and distrust in which literature harbors against politics at the end of liberation and th critical consciousness against the indulgent expression of individualism in modernism poetry. In this process, the Eliot's traditional theory that understood the tradition as unchangeable universality of literature and the contemporary dialogue of the moment is seen to have exercised the considerable influence on that of Jung-joo Suh. Like Eliot who laid stress on “restoring of classic wisdom” so as to reconstruct the tradition of European culture, Jung-joo Suh, too, was attracted by the classics of his country, and attempted to architect the tradition of Korean literature that bears relation to the organic tradition of oriental literary, by borrowing the discourse of historic consciousness, integrated receptivity, and poetic intellect, etc. While in the course, Jung-joo Suh brings in the “poetics of raptures”, which is completely different from the unified spirit of “sense, affection, integrity” and the “poetics of bon ton” of occident. It was the ‘rhyme’ that what Jung-joo Suh paid attention to in the 「Poetics by So-wol Kim」 that mirrors en bloc his own theory of tradition. Poems of So-wol inherits “Korean-style emotions” that is found in the classic texts which are of the remote air-filled fragrance, by revealing ‘lyric rhyme’, a something filtered having been accumulated from historical experiences through the authentic rhythm and tongues of folkways, and so forth. Nonetheless, it falls on as a big limitation that his theory of poetics lacks in exploring the style or aesthetic trait that have been ceaselessly developed by the modern poetic works on account of literary universalism that sticks to the great preposition called as ‘tradition’.