본 연구는 사업 개선을 목적으로 하는 평가에서 실무자들 사이에 널리 사용되고 있는 논리틀접근(Logical Framework Approach)을 활용하여 다문화가족의 안정적 정착에 필수적이고 가장 보편적으로 이루어지는 다문화가족지원 한국어교육사업의 성과평가를 목적으로 한다. 성과평가 결과, 한국어교육사업은 가족관계 형성기 초급수준의 일부 출신 국가 결혼이민자의 한국어 구사능력 및 안정적 정착에는 효과적이었지만 정착기 및 자립기의 결혼이민자에 대한 효과성이 미흡하고 서비스 死角地帶가 컸다. 이와 같이 한국어교육사업의 성과가 미흡한 데는 직업교육?취업지원 사업을 포함한 관련 사업의 활성화와 다문화가족에 대한 개방적 사회 분위기 등 전제조건이 충족되지 못한데도 그 원인이 있는 것으로 분석되었다. 개선과제로 한국어교육관련 사업의 독립성과 연계성 확보를 통한 자원사용의 효율성 제고 및 이용자 확대가 도출되었다.This study carried out performance evaluation of “Korean” education program in supporting policies for multi-cultural families using the logical framework approach, which is necessary for the stable settlement of immigrants by marriage. From the results of performance evaluation of “Korean” education program, we found that this program was effective to some immigrants by marriage, who comes from some countries such as Vietnam, Cambodia, under establishing family relationship and in early stage in “Korean”. Yet the effectiveness was not enough and there was blind spot to some immigrants by marriage under a settlement stage or a self-supporting stage. It was analyzed to be one among the reasons the precondition, invigoration of the associated programmes including job training and job seeking support and social environment open to multi-cultural families was not met. "Korean” education program now promoted independently by each department is required to be linked to use efficiently resource and enlarge service users.