21세기 비영리기관의 영역에 속하는 뮤지엄(Museum) 경영의 패러다임이 변화되면서 관람객, 후원자를 포함한 뮤지엄 고객의 요구에 대응하기 위해 선진화된 정보기술을 이용한 전략이 보다 다양화되고 있는 시점이다. 뮤지엄(Museum)경영이 발달되어 있는 문화선진국인 영국과 미국에서는 소장품의 취득및 관리를 위한 특별 프로젝트가 활발히 진행되고 있으며, 뮤지엄 이용자들의 요구에 부합하는 다양한 순회 전시 및 이용관객 중심의 IT정보기술통신프로그램 개발에 인력 및 자원을 투자하고 있다.
국내 뮤지엄의 국제적인 수준 향상을 위해 경영 전략적인 관점이 필요한 시점에서, 본 연구는 해외 뮤지엄들의 성공 요인을 파악하고 국내의 경우 이러한 요인들이 어떻게 적용되는지를 알아보고자 한다. 이를 위하여, 선행 연구를 통해 도출된 뮤지엄의 IT기술을 통한 시장지향성과 공급지향성 요인이 사업성과에 어떠한 영향을 미치는지 알아보기 위해 실증 분석을 실시하였다. 본 연구를 위해 국내 뮤지엄의 관장, 학예연구실장 및 행정직 관리자급을 대상으로 설문조사를 실시하였으며 그 중 65개의 설문지가 유효한 것으로 판단되어 본 연구에 활용하였다. 신뢰성 분석, 타당성 분석, 요인 분석, 다중 회귀분석을 수행하여 다음과 같은 연구 결과를 얻었다. 첫째, 접근성, 경쟁지향성, 내부 부서 간 협력은 사회적 성과에 통계적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 경쟁지향성과 공급지향성은 경제적 성과에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다.Throughout the 21st century, the face of non-profit organizations' management including museums has been changing and evolving. Strategies for effective management have been diversified to respond to meeting needs of museum users. In countries such as the United States and the United Kingdom, special collection management projects are in operation and human resources and finances allocated to investment in a variety of touring exhibitions and for development of information technology based e-platform to facilitate meeting the expectations of a new audience and visitors. To further develop the state of museum management in South Korea, we ought to study the field from the perspective of management strategies, in order to discover which strategic factors will affect museum performance. According to precedent studies, we have found critical success factors that are a global standard of museum management with IT development. From a study of 65 questionnaires taken from leading figures including CEOs, vice-presidents, directors, curators and management officers as well as conducted Reliability analysis, Explorartory Factor Analysis, and Multiful Regression to test the hypothesis. This empirical study reveals that for the globalization of Korean museum management, first, supply orientation and market orientation have a positively significant influence on museum performance. In detail, access, competitor orientation, inter-functional coordination factors have a positive relationship with social performance of museums. Last but not least, the competitor orientation and supply orientation influence positively the economic performance of museums.