이 연구는 지역신문의 멀티미디어 콘텐츠 생산구조와 콘텐츠 특성에 대해 살펴보았다. 부산일보는 멀티미디어 뉴스 생산에 있어 중앙 일간지 못지않은 성과를 나타내고 있다. 인터넷 홈페이지를 통한 기사 게재, 동영상 뉴스 제작, 트위터 활용 등 새로운 매체를 통해 독자들과 소통의 장을 마련하고 있다. 부산일보 사이트의 클릭수나 트위터 팔로워의 증가는 이러한 노력이 소기의 성과를 거두고 있음을 보여준다. 그리고 부산일보는 이러한 콘텐츠를 활용하여 지역의 의제를 설정하는 영향력 있는 매체로 기능하고 있다. 하지만, 멀티미디어 콘텐츠를 통한 광고수입은 뚜렷하지 않아서 지속적으로 콘텐츠를 생산하는 데 걸림돌이 되고 있다. 기자들이 갖는 노동강도의 심화도 고민스런 부분이다. 그리고 콘텐츠 속에 지역성을 어떻게 반영할 것인가에 대한 전략은 구체적으로 마련되어 있지 않다. 따라서 디지털 시대 지역신문의 발전을 위해서는 멀티미디어 콘텐츠와 관련한 다양한 시도와 더불어 지금까지 나타난 문제점에 대한 해결방안이 동시에 모색되어야 할 것이다.The present study investigated mechanism and characteristics of local newspaper's multimedia contents production. In terms of news contents production Busan-Ilbo has shown significant achievement as much as nationwide newspapers. Busan-Ilbo has been actively communicating with readers by using new media such as internet homepage, video clips, and twitter. The great number of homepage clicks and twitter followers supported this. In addition, the usage of diverse media enabled Busan-Ilbo to hold a leading position in the local newspaper field. However, small amount of advertising revenue through multimedia contents could hinder the maintenance of multimedia contents production. Labor intensity seems to be a burden for newspaper reporters. Therefore, establishing systematic strategies for contents production remains a task to be fulfilled.