본 연구는 가정환경에 관한 평가에 효과적으로 사용할 수 있는 IT-HOME (Caldwell & Bradley, 2003)을 번안·적용하여 우리나라 0~3세 영유아들에게 주어지는 가정환경의 자극과 지원의 질과 양을 평가하기 적합한지에 대한 도구의 타당성을 밝히고자 하였다. 본 연구대상은 0~3세(0~47개월) 영유아 100명과 그들의 어머니이다. 본 검사의 결과는 문항양호도를 알아보기 위하여 문항통과율과 내용단일성 및 문항변별도를 산출하였고, 검사양호도를 알아보기 위하여 신뢰도와 타당도를 살펴보았다. 연구결과, IT-HOME은 우리나라 0~3세 영유아의 가정환경자극에 대한 질과 양을 평가하고 영유아의 발달에 영향을 미치는 부적절한 가정환경자극을 선별하는 데 있어 타당도와 신뢰도를 가지는 것으로 나타났다.This study mainly examined the validity and feasibility of assessing the quality and quantity of stimulus and support for infants/toddlers(age of 0~3) in home environment with the reference to the IT-HOME(Caldwell & Bradley, 2003) which can be effectively adopted to assess the home environment.
The subjects were one hundred infants and toddlers at the age of 0~3 and their mothers. The result of this test produced the item difficulty, internal consistency reliability and the discrimination of the items for the adequacy of the items and, verified the adequacy of the test reliability and validity.
In conclusion, analysis of IT-HOME showed sufficient scores of validity and reliability to measure the quality of Korean 0-, 3-year-old children's home environment stimulation.