이 연구의 목적은 중국 정부와 중국 대학생 간의 관계성이 어느 정도인지를 파악하는 것이다. 대학생은 베이징에서 공부하는 학생(그룹 1)과 한국 청주에서 공부하는 학생(그룹 2) 두 그룹으로 나누어졌다. 이들을 대상으로 한 설문조사는 베이징에서는 2008년 1월 10일에서 20일 사이에 220명을 대상으로, 한국에서는 3월 1일부터 15일까지 120명을 대상으로 실시되었다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 5점 척도에서 그룹 1은 평균 3.52, 그룹 2는 3.43으로 조사되어 그룹 1이 그룹 2에 비해서 관계성이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 관계성의 세부 영역별로 살펴본 결과, 신뢰 영역에서 그룹 1이 그룹 2에 비해서 통계적으로 유의미하게 높은 결과를 보였다. 나머지 영역 즉, 헌신, 지역사회 공헌, 평판 등에서의 차이는 통계적으로 유의미하지 않게 조사되었다. 전체적으로 볼 때, 중국 정부와 중국 대학생의 관계성 정도는 중국 베이징에서 공부하는 학생들이 해외인 한국 청주에서 공부하는 대학생들에 비해 높게 나타났으며, 특히 신뢰 영역에서 베이징에서 공부하는 학생들이 중국 정부에 비해 높은 신뢰를 보여주었다. 이러한 연구결과는 조직-공중 관계성 논의를 정부와 대학생 공중 간으로 확대시켰다는 점에서 의미가 있다. 또한 이 연구는 대학생 등 젊은 층의 이해와 지지를 구하려는 정부의 PR 활동에서 지속적인 관계성 증진을 위해서 신뢰 구축이 필요하다는 실무적 함의를 제시하고 있다.The purpose of this research is to examine what is the extent of the relationship between Chinese government and Chinese college students. Students are divided into two groups. Group 1 is college students part studying in Beijing, China. At the University A, one of the famous universities in Beijing, 220 questionnaires were distributed between January 10th and 20th, 2008. During the ten-day period, 210 questionnaires were received. Group 2 was the college students part studying in Cheongju, Korea. From March 1st, 2008 to 15th about 120 questionnaires were distributed, and 108 were returned. The results are as follows.
First, the mean value of Group 1 was 3.52 and the mean value of Group 2 was 3.43. The mean scores of both Group 1 and Group 2were larger than 3.0, which meant the Chinese government and the Chinese college students had a comparatively positive relationship with each other. Second, in three dimensions (commitment, community involvement, reputation) out of overall four dimensions, there was no significant difference between two groups. The exceptional one dimension was of 'trust'. The students studying in China held a stronger sense of trust toward the Chinese government compared with those students studying in Korea. It is hoped that the results of this research suggest a significant role for public relations within the broader scope of corporate strategic planning.