본 연구는 청소년 자살생각 수준에 있어 다른 양상을 띠는 잠재계층을 구분하고 그 계층을 이루는 구체적인 요인들을 생태학적 관점(개인, 가족, 또래, 학교요인)을 통해 밝혀냄으로써 청소년 자살문제를 예방할 수 있는 근거자료를 제시하고자 하였다. 이를 위해 한국청소년패널 중학교 2학년 패널 2~5차년도의 자료를 활용하여 준모수적 집단중심 방법을 적용한 잠재계층분석을 실시하였다. 분석결과, 변화 형태에 따라 4개의 잠재계층이 도출되었으며, 이는 중학교 3학년부터 고등학교 3학년까지 4년 내내 큰 변화 없이 낮은 수준을 유지하는 저수준집단, 중간수준의 자살생각을 보이는 중간수준집단, 자살생각이 매우 높았다가 점차 감소하며 고 3 때 다시 조금 증가하는 추세를 보이는 감소집단, 4년 내내 자살하고 싶은 생각이 매우 높은 고수준집단으로 명명하였다. 다항로짓분석을 통해 영향요인들을 검증한 결과, 개인적 요인에서는 성별, 자아존중감, 우울, 음주가 가족요인에서는 부모애착, 부모폭력이 또래요인에서는 또래애착이 학교요인에서는 학업스트레스, 학교폭력이 유의미한 요인으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 청소년 자살의 예방과 개입을 위한 사회복지적 함의를 제언하였다.This study were to identify latent classes depending on adolescents’ change patterns in suicide ideation, to test determinants of classes based on ecological approach and to suggest strategies for prevention of adolescents’ suicide problem. This study analyzed latent class applying Nagin’s semi-parametric group-based approach using 2nd~5th data from Korean Youth Panel Survey. Results showed that four latent classes were identified across change patterns of suicide ideation. Four latent classes were defined on the patterns as low-level group, intermediate-level group, decreasing group, high-level group. Result from multinomial logit analysis showed that gender, self-esteem, depression and drinking frequency among individual factor, parent attachment and parent violence among family factor, peer attachment among peer factor, academic stress and school violence among school factor were significant determinants of the latent classes. Social welfare implications to prevent and intervene adolescents’ suicide were discussed based on the findings.