이 연구는 퍼블릭어페어즈 논의에 있어서 세 가지 기초라 할 수 있는 퍼블릭어페어즈 개념과 퍼블릭어페어즈의 내부 및 외부 환경에 대하여 국내 PR실무자들의 인식을 분석하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 기업 PR실무자에 대한 서베이를 실시하였다. 조사 결과, 퍼블릭어페어즈 개념을 한국 기업 PR실무자들의 반절 이상이 대정부 관계, 공공문제관리 PR 그리고 로비활동 중 하나로 인식하는 것으로 나타났다. 퍼블릭어페어즈의 내부적 환경에 대해서 조사대상자들은 퍼블릭어페어즈를 추진할조직이나 인력 등을 제대로 갖추고 있지 않은 것으로 나타났다. 응답자들은 최고 경영진이 주의해야 할 쟁점을 파악하고 우선순위를 결정하는 일에 퍼블릭어페어즈가 가장크게 기여할 것이라고 꼽았다. 퍼블릭어페어즈 외부 환경에 대해서 조사대상자들은‘선 정부 후 국회’로 인식하는 경향이다. 퍼블릭어페어즈 대상 외부 조직으로 범정부 기관을 꼽은 응답자가 42.5%인 반면에 의회를 꼽은 응답자는 2.5%에 불과했다. 공공정책 형성 과정에서 어느 단계에 퍼블릭어페어즈 활동의 초점이 있는지를 조사한 결과,응답자의 절반이 정책수립 단계라고 말했다. 본 연구는 공적 영역에 대한 기업 커뮤니케이션의 현실을 관찰할 수 있는 기회가 되었고, 퍼블릭어페어즈의 논의의 토대가 되는 요인에 대한 탐색적 데이터를 제공하며, 퍼블릭어페어즈를 비롯한 관련 개념이나 분야를 PR 커뮤니케이션 학문 영역에서 다룸으로써 PR학의 정체성 제고에 기여할 수 있다고 본다.
The purpose of this study is to analyze public relations practitioners’ recognition of the three bases in discussion of public affairs-concept of public affairs, internal and external environments of public affairs. To this end, a survey of corporate PR practitioners was conducted. The research results are followings. Over half of Korean companies’ PR practitioners recognized the concept of public affairs as one of the three matters-relations with the government, PR of public issue management and lobbying activity. As for internal environment of public affairs, it was revealed that the respondents had no proper organization or manpower to push for public affairs. They said public affairs will most greatly contribute to helping top managers grasp issues they should be careful and decide the order of priority. On the external environment of public affairs, the respondents tend to have a recognition that “the government is first, and the National Assembly is next.” As an external organization for public affairs, 42.5 percent of the pollees selected pan-governmental organization, whereas just 2.5 percent singled out the National Assembly. Asked about the stage on which public affairs activity should be focused in the course of mapping out public policy, half of the respondents picked the stage of establishing policy. This study has offered a chance to observe the corporate communication’s reality about public area, while providing a searching data about factors, which become the foundation for discussion of public affairs. It also has a meaning that contributes to identity of PR studies by dealing with public affairs, relevant concept and fields in the PR communication studies area.