본 연구는 유아기의 주요 관심 대상인 ‘선생님’에 대한 질문을 탐색함으로써 유아들이 선생님에 대하여 궁금해 하는 것은 무엇이며 그 내용은 어떠한지 살펴보고자 하였다. 연구대상인 만 4-5세 담당 유아교사 100명에게 비구조화된 질문지를 배부하였고 수집된 질문을 분류하고 범주화하였다. 연구결과, 유아는 선생님의 사회적 특성, 행동 특성, 생태적 특성, 환경적 특성, 기호적 특성 순으로 높은 관심을 나타냈다. 유아는 사물과 사람에 대한 관심을 통하여 단순한 기호에서부터 의식주와 환경, 사회적 관계에 이르기까지 자신의 시야를 넓히며 정체성을 확립해 간다. 그러므로 교사는 일상적인 질문일지라도 이를 의미 있게 수용하고 유아의 호기심과 관심이 지속적인 사고체계로 이어질 수 있도록 동기화하려는 노력을 해야 할 것이다.This study explored young children's questions about a ‘teacher.’ For this, the unstructured questionnaire was widely distributed to 100 early childhood teachers in charge of fully 4-5 years old. The collected data were classified and categorized by 6 characteristics. As a result, the high frequency was indicated in order of social characteristics, behavioral characteristics, ecological characteristics, environmental characteristics, preference characteristics, and others. Young children proceed with establishing identity with broadening own sight from simple preference sign up to food, clothing & shelter, environments and social relations, through interests in objects and people. Therefore, early childhood teachers need to understand its intention and significance even if being daily questions and to motivate young children's curiosity and interests be led to continuous thinking system.