본 연구는 국내의 이공계 연구소와 과학 관련 기반 중소기업의 과학 커뮤니케이션 실행을 분석하는 것을 목적으로 한다. 이들에 대한 구체적인 논의를 위해 본 연구는 PR 커뮤니케이션 전 과정의 효과를 측정할 수 있는 IOO 모델을 활용했다. 분석 결과, 과학커뮤니케이션의 주체의 인풋 정도는 이공계 연구소와 기업 모두 중간 수준에서 동일하게 나타났다. 그러나 아웃풋과 아웃컴의 분석 결과, 이공계 연구소와 기업 사이에 차이가 나타나고 있었다. 이들 분석을 통해, 본 연구는 과학 관련 조직들이 대중들의 긍정적인 태도를 유도하기 위해서는 기존의 퍼블리시티 방식에서 벗어난 쉽고도 독창적인 커뮤니케이션 전략이 필요함을 발견했다.The purpose of this study is to investigate the communication activities of science-based organizations including government-supported research institutes and small & medium firms. This study applies IOO model to their communication activities for specific discussion.
For this analysis, this study conducted the content analysis and survey. The result
of this study shows that there is no significant difference in the science communication input between government-supported research institutes and companies. But this study reveals that there are some differences in output and outcome in their communication activities. This study suggests that the science-based organizations need to consider unique and creative communication strategies in order to induce the positive attitude of public.