본 연구의 목적은 농ㆍ특산물을 주제로 한 두 지역의 대표적인 축제방문객의 관광행동에 미치는 영향요인을 추정ㆍ비교하여 지역축제의 발전방안을 제시하는데 있으며, 본 연구를 통해 두 축제방문객의 관광행동에 있어서 축제에 대한 전반적인 만족도와 추천의도 그리고 재방문의사 결정요인들은 지역축제의 미래수요증대를 위한 시장전략수립에 요구되는 중요한 정보역할을 할 것으로 판단된다.The purpose of this study is to suggest the development method of local festivals by assuming and comparing the key factors affecting traveling behavior of visitors for two local festivals where their regions and the levels of development are different but they are recognized as representative festivals with the common theme of agricultural products and specialties.
From this study, the key factors such as overall satisfaction and any intention to recommend and revisit the festival for traveling behavior of two festival visitors are assumed to become important information to expect market strategy establishment for revisiting in the future.