본 연구는 아이템중개사이트의 서비스가 고객만족, 지속적 이용에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하였다. 특히 아이템중개사이트의 양면시장 성격에 초점을 맞추어, 아이템중개사이트의 판매자 집단과 구매자 집단 간 서비스와 고객만족, 지속적 이용 간 관계에 차이가 존재하는가를 검토하였다. 양면시장은 한 기업의 소비자 시장과 판매자 시장이 구분되어 있는 시장으로, 전통적인 시장과 차이가 있는 온라인 쇼핑몰, 인터넷 기업 등의 특성을 설명하는 시장 구조론으로 최근 많은 관심을 받고 있다. 본 연구에서는 이러한 아이템중개사이트의 양면 시장에서 고객만족과 지속적 이용 간 관계를 판매자 집단과 구매자 집단을 별도로 살펴보고, 특히 기업의 서비스가 지속적 이용에 영향을 미치는데 있어서 고객만족이 매개효과를 지니는가를 중점적으로 검증하고자 하였다.
온라인게임 아이템 중개 사이트를 중심으로 판매자와 구매자 집단을 구분하여 설문조사를 수행한 결과, 아이템 중개 사이트의 판매자 시장에서는 고객만족이 지속적 이용에 매개효과적인 역할을 하고 있었으나, 구매자 시장에서는 고객만족이 지속적 이용에 영향을 미치지 않는다는 결론을 얻을 수 있었다. 동일한 아이템 중개 시장이라 하더라도 판매자 시장과 구매자 시장에서 고객만족과 지속적 이용 간 관계가 서로 다른 것으로 나타났다. 양면시장에서 기업은 양면시장의 고객군을 구분하여 마케팅적 접근을 수행해야 한다는 시사점을 제공한다.This study analyzes the relations between the services of item trade site and continuance intention, specially focuses on the mediated effect of customer satisfaction in two-sided market. Two-side market theory is a newly focused market theory which has two separated markets- one for buyers and the other for sellers. This study looks into the relationship between customer satisfaction and continuance intention in seller group and buyer group respectively, and analyze if there's remarkable difference between these two groups in item trade site. Especially, this study aims to mainly verify if the customer satisfaction aspect has a mediated effect on the service of the firm affecting continuance intention.
We survey on both seller group and buyer group of online game item trading site, one of the major kind of two-sided market. The result shows that customer satisfaction has mediated effect on continuance intention in seller market, while customer satisfaction doesn't have mediated effect on continuance intention in buyer market. The study also shows that there is a difference in relationship between customer satisfaction and continuance intention even in a identical item trading market. The implication of the study is that a firm needs to categorize the customer of sided market and to take different marketing approach.