본 연구에서는 SNS에 대한 소비자들의 태도가 SNS를 통해 유통되는 소셜커머스 정보에 대한 태도와 구전의향에 어떤 영향을 미치는지 살펴보고자 하였다. 더불어 소셜커머스 자체에 대해 소비자들이 지각하는 위험이 소셜커머스 정보에 대한 소비자 태도와 소셜커머스 관련 정보의 구전의향에 미치는 역할도 함께 규명하고자 하였다. 이를 위해 소셜커머스에 대해 지각한 위험과 SNS에 대한 태도를 선행요인으로 삼고 소셜커머스 정보에 대한 구전의향을 최종 종속변수로 삼았으며, 소셜커머스 정보에 대한 태도를 매개변수로 활용하는 4개의 연구가설을 설정하였다.
연구결과 소셜커머스에 대한 지각위험과 SNS에 대한 태도는 모두 소셜커머스 정보 태도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 특히 소셜커머스에 대해 지각한 위험은 소셜커머스 정보 태도에 부정적인 영향을 미치는 것으로 확인되어, 소셜커머스 정보의 구전의향에도 간접적으로 부정적 영향을 미침을 알 수 있었다. SNS에 대한 태도 역시 소셜커머스 정보 태도에 유의한 선행요인으로 확인되었으며, 소셜커머스 정보 태도도 소셜커머스 정보의 구전의향에 긍정적 영향을 미치는 것으로 확인할 수 있었다. 하지만 소셜커머스에 대해 지각한 위험이 소셜커머스 정보의 구전의향에는 직접적인 영향을 미치지는 않는 것으로 나타났다.The purpose of this study is to examine the effect of consumer’s attitude toward social network services(SNS) on consumer’s attitude toward social commerce information spreading in SNS and word of mouth(WOM) intention. This present study also identifies the relationship between consumer’s perceived risk on social commerce and attitude toward information about the social commerce and word of mouth intention. The model proposes that perceived risk on social commerce and consumer’s attitude toward social network services as antecedent variables and word of mouth intention as a dependent variable. Attitude toward information about the social commerce is suggested as a mediating variable.
The results show that both consumer’s perceived risk on social commerce and attitude toward social network services influence attitude toward information about the social commerce. It also reveals that attitude toward information about the social commerce positively affects word of mouth. In particular, the finding suggests that consumer’s perceived risk on social commerce has negative impact on word of mouth intention indirectly, through the mediation role of attitude toward information about the social commerce. No direct effect of consumer’s perceived risk on social commerce on word of mouth intention is found.