최근 한국과 중국에서는 까다로운 입점 조건이 없이 판매자와 구매자가 인터넷 상에서 자유롭게 상품을 거래하는 오픈마켓이 날로 발전하고 있다.
본 연구의 목적은 인터넷 오픈마켓 참여행동에 영향을 미치는 요인을 한국과 중국의 대표적인 오픈마켓 사이트인 G-마켓과 타오바오망(淘寶?)의 이용경험을 지닌 표본고객들을 대상으로 설문조사를 실시하여 실증적으로 비교분석하는 것이다..
실증분석 결과, 한?중 간에 약간의 차이는 있지만 오픈마켓의 서비스 품질과 정보품질은 고객만족도와 고객충성도에 영향을 미치며, 전환비용이 조절효과를 지니는 것으로 나타났다. 또한 고객충성도에 따라 재방문의도도 달라지는 것으로 나타났다.With the development of the e-Commerce, more and more Korean and Chinese e-Commerce customers are actively using the Internet open markets on which product and inventory information is provided by multiple third parties, whereas transactions are processed by the marketplace operator.
The purpose of this study is to find out the difference of determinants of the open market usage in Korean and Chinese e-Commerce customers by comparing the G-Market and Taobao.com based on the questionnaire survey on the Korean and Chinese sample customers.
According to the results of the empirical analysis, quality of services and quality of Information positively affected on customer satisfaction and customer loyalty, while switching cost have statistically significant moderating effect. And customer loyalty positively affected on the revisit intention of customers of the open markets in Korea and China.