본 연구의 목적은 미디어 리터러시의 다양한 구성요인들이 각각 어떠한 외부변인과 상관관계가 있는지를 분석하는데 있다. 특히 가정에서 부모들의 미디어 이용중재행위와 아동들의 미디어 이용조절 인식이 아동들의 미디어 리터러시 능력과 어떻게 관련되어 있는지에 초점을 두었다. 연구를 위해 초등학생과 중학생 총 600명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 결과, 아동의 미디어 리터러시 능력과부모의 중재행위와의 상관관계는 미디어 리터러시의 구성요인에 따라 다양한 양상을 보였으며, 특히 부모자녀 간 대화 중심의 중재행위가 유의미한 상관이 많은 것으로 나타났다. 이용조절 인식도 미디어 리터러시 구성요인별로 상관관계의 차이를보였으며 특히 규범 준수 요인과 높은 상관이 있는 것으로 나타났다. 결론에서는분석결과를 바탕으로 향후 아동의 미디어 리터러시 능력을 향상시키기 위하여 어떠한 측면을 고려하고 연구할 필요가 있는지에 대한 교육적, 정책적 시사점을 논의하였다.
It is important to approach media literacy not as a single concept but as a set of diverse sub-constructs. This study aims at exploring how media literacy constructs were being related to family communication context where parental mediation behavior seemed to play a significant role. By analyzing the relationships among three main variables including media literacy, parental mediation,and self-awareness of media use control, this study attempted to derive some meaningful implications for enhancing children's media literacy competence. The results showed that parental mediation were related in a various pattern according to the types of media literacy constructs, in which the role of parent-child conversation seemed noteworthy. Self-awareness of media use control appeared as an significant variable as well, suggesting that children with higher self-awareness tend to comply more with the norms and ethics of media use. The relationship between parental mediation and self-awareness was discovered, albeit limited. The results of this study shed light on the possibility of media literacy education in family settings differentiated from school-centered education. The weaknesses of the study and proposals for future research were discussed in conclusion.