천연가스는 매장량이 석유보다 풍부하고 청정성, 안정성, 편리성이 뛰어나 글로벌 시장에서 수요가 지속적으로 빠르게 증가하고 있다. 따라서 천연가스 소비량은 제 1차 글로벌에너지시장에서 2010년 23%를 차지하고 있으며 석탄, 석유 다음으로 가장 중요한 에너지자원으로 활용되고 있다. 21세기에 천연가스는 신재생에너지와 더불어 가장 선호되는 에너지원으로서 급성장하고 있으며 향후 2030년까지 글로벌 에너지시장에서 천연가스 소비량이 급증하게 될 것으로 예측되고 있다. 동유럽의 천연가스 소비량은 서유럽과 비교할때 상대적으로 매우 적은 규모이다. 그럼에도 불구하고 동유럽 천연가스 시장의 중요성이대두되는 것은 북아프리카, 중동, 중앙아시아 등으로부터 수입되는 파이프라인 천연가스및 액화천연가스 등이 동유럽 시장의 수요만을 위한 것이 아니라 서유럽 시장 공급에 지리적으로 매우 중요한 특성이 있기 때문이다. 또한 동유럽 내 천연가스 관련 시장진입은상대적으로 낮은 신흥시장으로 인식되고 있다. 특히 2007년 이후에 새롭게 유럽연합 신규회원국으로 가입한 동유럽국가의 경제발전 및 서유럽으로의 천연가스 수송을 위해서는동유럽국가에 액화천연가스 (LNG) 터미널 및 플랜트 시설을 건설하여야 한다. 타 지역에비하여 시장규모는 작지만 서유럽이라는 거대규모의 배후시장의 존재로 인하여 잠재성이매우 큰 시장이다. 따라서 우리나라 에너지기업의 동유럽시장 진입을 위한 전략적 접근방법 및 분석이 필요하다.
The consumption of natural gas on the global market has continuously increased rapidly because it has an abundance of reserves compared to crude oil and is superior to the crude oil in terms of purity, safety, and conveniency. As a result, the total consumption of natural gas in the global primary energy market accounted for 23 percent in 2010 that ranked the third important energy resources in the world along with coal and petroleum. In the 21st century, natural gas is regarded as one of the most preferable energy resources along with renewable energy resources and its demand increases rapidly. Accordingly it is expected that the demand of natural gas will increase continuously in the global energy market until 2030. The total consumption of natural gas in the Eastern Europe is rather little compared with the Western Europe’s consumption. Despite its small size of consumption of natural gas,the importance of natural gas market in the Eastern Europe emerged due to its geographical importance. The Eastern Europe plays a role of the gate to import pipeline natural gas (PNG) and liquefied natural gas (LNG) from Russia, North Africa, Middle East, and Central Asia on the one hand, and it also plays important roles to deliver natural gas further to the West Europe. Additionally, the natural gas market in the Eastern Europe is regarded as a low barrier market to enter. In order to secure a further economic development for the 10 EU member nations in the Eastern Europe since 2007 and to supply natural gas to the Western Europe, it is absolutely necessary to build LNG terminals and plants in the Eastern European countries. It means that the market has a high potential to grow continuously that can be a huge business opportunity for South Korean corporations to enter the new market. Therefore, it is necessary to explore how to analyze the new market and to enter it strategically.