장애인을 말할 때 “누구”를 의미하는지, 장애와 관련하여 “무엇”을 논의할 것인지 하는 질문을 던지게 된다. 이 두 가지 질문 모두 간단히 답할 수 있는 문제가 아니다. “누구”를 혹은 “누구에 관해서”에 대해서는 장애인을 의미하는데, 지금까지 장애인은 법률적인 규정에 의한 정의, 즉 신체적, 정신적인 손상을 가지고 있는 장애인으로 한정하여 생각하였으나, 장애의 개념이 사회적 장애까지를 포함하는 것으로 그 이해의 폭이 넓혀지고 있는 상황이다. 한편 장애에 관해 “무엇”을 논의할 것인지에 대한 질문에 대해서는 좀더 어렵고 복잡하다. 장애인은 비장애인과 비교했을 때, 어떤 면에서는 다르고(difference) 또 다른 면에서는 특별(special)하다. 본문에서는 장애의 정의에 관해 다양한 관점에서 살펴보았으며, 특별히 다양한 측면에서 각각의 장애 유형의 분류방식에 관해 살펴보았다.Because of the enormous number of impairments, conditions and diseases that ate included in our general understanding of "disability," it is helpful to be able to organize or group them in a form that is useful and accessible for both all kinds of practitioners such as social workers and clients. In this paper have presented a number of different systems for classifying disabilities : by limitation in activity, ADLs, and IADLs ; by conditions causing the disability; by limitations in learning and working; by prevalence in the school setting; by level of ability to participate in a sport; by medical model classification; and by Rolland's typology of on set, course, outcome and incapacitation. Beside those, this article have introduce the several means and definitions of the disabilities which based on the literature reviews. We can see that each system is related to the purpose for which the classification are to be used and to the frame of references of the designers.