본 연구는 집단음악치료 프로그램이 저소득층 아동의 사회성 향상에 미치는 영향을 알아보고자 실시되었다. 연구대상은 대전광역시의 S복지관에 소속된 또래관계가 약한 11세의 저소득층 아동 6명으로 구성되었다. 집단음악치료 프로그램의 진행은 6주 동안 주 2회에 걸쳐 60분씩 총 10회기를 실시하였다. 사회성 변화를 알아보기 위하여 사회성 기술평가척도 교사용을 사용하였으며, SSPS WIN 18.0 통계분석을 이용하여 대응표본 t-검정으로 사전-사후 검사결과를 분석하였다. 연구결과, 첫째, 집단음악치료프로그램에 참여한 저소득층 아동의 사회성이 향상되었으며 아동의 협력 영역과, 자기통제, 자기조절 영역에서 유의한 향상(p<.001)을 나타내었다. 둘째, 참가 아동은 집단음악치료 후반으로 갈수록 참여 및 집중도가 증가하였다. 본 연구결과로 집단음악치료 프로그램이 저소득층 아동의 협동 및 자기주장, 자기조절의 향상으로 긍정적 사회 활동이 증가하여 사회성 향상에 효과가 있음을 나타내고 있다.This study was to see whether a group music therapy was effective on improving sociality of some children from low-income families. The subjects were 6 eleven-year- old children at S Social Welfare Center in Daejeon. All of them were lack of peer relations. They received 10 sessions of group music therapy twice a week, one hour each sessions. Social Skill Rating System - Teacher Form Test was used to examine changes in social behaviors. paired t-test using SSPS WIN 18.0 statistical analysis was used to examine inspection results pre and post test. The results of this study were follows : First, the sociabilities of the participant children from low-income families were increased. the cooperativeness, the assertiveness and the self-control of them were boosted meaningfully(p<.001) through group music therapy. Second, the group music therapy treatment had an effect on increasing the positive social behaviors of the participant children. This results indicated that the group music therapy was effective on increasing the positive social behaviors of the children from low-income families by improving their cooperativeness and assertion, self-control.