본 연구는 인천국제공항에 입점해 있는 면세점에 대한 이용 행태와 인지도, 그리고 브랜드에 대한 태도에 대해 고찰했다. 분석 결과, 인천국제공항에 입점해있는 면세점 브랜드들이 일반 소비자들을 대상으로 한 마케팅에 있어 소극적이었다고 판단할 수 있다. 전체적인 면세점에 대한 태도를 분석했을 때 면세점 이용 경험이 있는 응답자가 이용 경험이 없는 응답자보다 좀 더 높은 면세점에 대한 긍정적인 태도를 보이는 것으로 나타났다. 또한 소비자들의 면세점 브랜드에 대한 인지도와 태도가 특정 브랜드에 편중되어 긍정적으로 나타났다.This study investigates the use behavior, brand cognition and brand attitude of users at Incheon International Airport duty-free shop. The result shows that Incheon International Airport duty-free shops tend to take passive marketing activities for consumers. This study reveals that respondents who have experience with duty-free shops show more positive attitude towards duty-free shop brand than inexperiences with them. Also, result shows that consumers’ brand cognition and attitude towards duty-free shops are focused to a specific duty-free shop.