2011년 현재 한국은 이주 외국인의 수가 약 140만명으로 한국 총인구의 3%에 이르러 소위 본격적인 ‘다문화 다민족 시대’가 도래하였다. 각자 다른 다양한 배경을 가진 다문화구성원들이 한국에 와서 다른 환경에 적응하고 실질적인 민주시민으로서 잘 살아가게 하기 위해서는 문화교육뿐 아니라 법과 인권교육이 수요에 따라 적절하게 이루어져야 한다. 이들이 우리 사회에 공존하기 위해 주변사람들의 이들에 대한 올바른 태도와 인식의 전환이 필수적이다.
다문화사회 구성원이 연수기회를 통해 우리 사회의 법질서를 이해하고 터득함으로써 자신의 권리를 알고 민주 시민으로 자리잡을 수 있도록 다문화 법교육으로 지원하며, 다문화 인권교육, 반편견교육(anti-bias education), 반차별교육(anti-discrimination education)을 통하여 사회의 갈등과 불안정성을 예방하고 해결할 수 있다. 또한 다수의 사회구성원이 인간의 존엄에 바탕을 둔 상호인권존중의 인권의식을 다문화구성원과 공존하는 동등한 인간으로서의 위치에서 수용하고 상대입장을 존중해주는 태도의 형성해주는 다문화 인권교육을 통해 더불어 살아가는 사회로의 발전과 안정과 조화를 이루며 연수 및 교육을 통하여 그 효과를 극대화할 수 있을 것이다.Recently the number of foreigners who immigrate to South Korea has gradually and nom it has been nearly to 1.4million. Multicultures have coexisted in our country, so multicultural human rights and law education has been important.
The purpose of this study is to clarity the concept of multicultural education, multicultural human rights and law education and set a direction in developing them. Other goal is to educating majority to understanding minority.
Multicultural education is focused on the cultural education and adaption of immigrants, so education of how to cope with prejudice, discrimination and inhuman behavior is required through systematic and practical programs.
Multicultural law education will help the immigrants qualify the democratic citizen in this community and multicultural human rights education will get rid of prejudice and discrimination. Besides it will let multicultural members respect mutual human right based on human dignity and determine an attitude that all persons are equal.
Lastly I tried to suggest the direction of Korean multicultural human rights and law education that can contribute not only to shift of our society toward a multicultural society, but also integration of it.