이 연구는 최근 문화콘텐츠 영역의 새로운 성장 동력으로 평가받고 있는 웹툰의 스마트폰을 통한 수용의도를 이용과 충족 이론, 계획행동이론, 기술수용모델의 융합모델인 기술기반 행동의도 예측이론의 통합 모델(Integrated Model of Technology Based Behavior Protection Theory: IMTBPT)을 활용하여 규명하고자 하였다. 구체적으로 이 연구는 첫째, 스마트폰 웹툰 수용의도를 설명하는 IMTBPT의 모델 적합도와 설명력을 파악하고, 둘째, 스마트폰 웹툰 수용의도 결정요인을 PLS(Partial Least Square) 구조모형을 활용하여 파악함으로써 스마트폰 웹툰 발전전략을 제안하기 위해 설계되었다.
분석결과 첫째, IMTBPT는 안정적인 모형 적합도와 설명력을 나타냈다. 둘째, 이용과 충족 이론의 관점에서 사회관계 및 표현 동기는 스마트폰 웹툰의 유용성에 정적, 태도에 부적인 영향을, 오락 및 여유 추구 동기는 스마트폰 웹툰 유용성과 용이성, 태도에 정적인 영향을 미쳤다. 아울러 기술수용모델 변인인 스마트폰 웹툰 유용성과 용이성은 태도에 정적인 영향을 미쳤다. 아울러 계획행동이론 변인 중 스마트폰 웹툰에 대한 태도는 스마트폰 웹툰 수용의도에 정적인 영향을 미쳤다. 이 연구는 연구결과를 바탕으로 이론적·실용적 함의를 제안하였다.The purpose of this study was to investigate acceptance intention for webtoons, which have recently been regarded as a new driving force behind the growth of cultural content, through smartphones by making use of the Integrated Model of Technology Based Behavior Protection Theory (IMTBPT), an integrated model among Theory of Uses and Gratification, Theory of Planned Behavior, and Technology Acceptance Model. The study was designed to propose developmental strategies for smartphone webtoons specifically by examining the fitness and explanatory power of IMTBPT offering an explanation about acceptance intention for smartphone webtoons and identifying the determinants of acceptance intention for such webtoons with the PLS structural model.
The analysis results were as follows: first, IMTBPT demonstrated stable model fitness and explanatory power. Second, motivations for social relations and expressions had positive effects on the usefulness of smartphone webtoons and negatives effects on attitudes from the perspective of Theory of Uses and Gratification. Motivations for entertainment and leisure pursuit had positive impacts on the usefulness of, availability of, and attitudes toward smartphone webtoons. Variables of the Technology Acceptance Model and the usefulness and availability of smartphone webtoons had positive influences on attitudes. Of the variables of Theory of Planned Behavior, attitudes toward smartphone webtoons had positive effects on acceptance intention for them. Based on those findings, the study proposed theoretical and practical implications.