본 연구는 TV의 교육적-오락프로그램에 대한 시청동기에 관한 요인구조를 밝혀내고 타당도를 검증하기 위한 것이다. 이를 위해 우리나라의 대표적 교육적-오락 프로그램인 KBS-2TV〈위기탈출 넘버원〉의 시청동기를 살펴보았다.〈위기탈출 넘버원〉의 주시청자 층인 중학생들을 대상으로 설문조사를 실시한 뒤 탐색적 요인분석과 확증적 요인분석 과정을 거친 결과 총 4개의 시청동기 요인과 17개 하위항목이 추출되었다. 4개의 시청동기 요인은 ①정보추구, ②감정적/정서적 만족, ③재미, ④시간 보내기 등으로 명명되었으며 그 중 ‘정보추구’요인이 가장 높게 나타났다. 또한 기존의 다른 프로그램 시청동기와 가장 크게 차별되는 요인은 ‘감정적/정서적 만족’인 것으로 나타났다. 모형의 적합도와 신뢰성, 수렴 타당성, 판별 타당성 등을 검증한 결과 본 연구에서 제안한 시청동기의 구성 개념 및 하위 항목은 타당도 및 신뢰도가 확보된 것으로 나타났다.This study examines the uses and gratifications the entertainment-education programs(E-E programs). There have been found four factors and 17 gratifications items of E-E programs through exploratory and confirmatory factor analysis. The four factors of uses and gratifications items of E-E programs include “pursuit of information, “emotional/affective satisfaction”, “fun” and “passing time”. The factor of “emotional/affective satisfaction” was considerably differentiated from the previous gratifications for other programs. The factor consisted of four items, namely “because it is touching”, “because it brings vitality”, “because it helps to relieve stress”, and “because it feels like my stuff”. Those results seem to reflect the viewers’ tendency of getting emotional/affective gratifications from the programs and relating to them personally beyond merely getting information from the programs and having fun watching them.