본 연구는 보육교사의 회복탄력성, 소진, 자아존중감에 대한 인식 정도를 조사하고, 보육교사의 소진과 자아존중감에 영향을 미치는 회복탄력성 상 · 하집단에 따른 정도의 차이와 관계, 영향력을 심층적으로 살펴보고자 하였다. 이에 본 연구는 어린이집에 근무하는 보육교사 170명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구도구는 김주환(2011)의 한국형 회복탄력성 검사도구(KRQ-53), 김연옥(2012)의 유아교사 소진척도, 강종구(1986)의 한국판 자아존중감 검사도구를 사용하였다. 연구결과 첫째, 보육교사의 회복탄력성과 자아존중감은 보통이상으로 나타났으며, 소진은 보통이하로 나타났다. 둘째, 회복탄력성 높은 집단이 낮은 집단보다 소진은 낮게 경험하고 자아존중감은 높은 것으로 나타났다. 셋째, 회복탄력성 상집단과 하집단 모두 소진과 자아존중감에서 유의미한 부적 상관이 나타났으며, 상집단이 하집단보다 소진과 자아존중감의 상관이 더 높은 것으로 나타났다. 넷째, 회복탄력성 상집단과 하집단 모두 자아존중감의 하위요인 중 자기주장만이 소진에 영향력을 미치는 것으로 나타났으며 회복탄력성 상집단의 설명력이 높게 나타났다.This study was to examines variables related to child care teachers ate connected to burnout and self-esteem, it also investigates the correlations between high and low-resilience groups. the objective is to shed light on the influential variables that improve the quality of early childhood education. participants, who consisted of 170 child care teachers. were divided into two groups, the higher 27% and the lower 27% were selected according to their resilience’s test scores. The findings of the study are as follows: First, the level of awareness about their own self-esteem and resilience was above average, but burnout was below. Second, significant positive correlations were found among self-esteem and resilience, but significant negative correlations were found in the relationship of self-esteem and burnout, resilience and burnout. In addition, the high-resilience group felt more powerful correlations between burnout and self-esteem than did the low-group. Third, for both groups of child care teachers, a significant influence on teacher burnout was exerted by self-esteem. Among the subfactors of self-esteem, that which had the largest impact was self-assertion.