본 연구는 경영자예측정보(Management Forecasts: 이하 “MF”)를 공시한 기업이 동종 산업 내 다른 기업들과 재무제표의 비교가능성이 높을 때, 재무분석가가 MF를 예측수정에 반영하는 정도가 낮아지는지를 살펴본다. 이와 더불어 한 기업의 MF 공시가 동종 산업 내 다른 기업들의 재무분석가 이익예측치에 어떠한 영향을 미치는지 동시에 살펴본다.
과거 연구에 따르면 경영자는 기업내부 정보에, 재무분석가는 산업정보 분석에 우위를 가진다(Ayers and Freeman 2003;Piotroski and Roulstone 2004; Jacob et al. 1999; Clement 1999; Langberg and Sivaramakrishnan 2010). 만약 MF공시기업이 동종 산업 내 다른 기업들과 재무제표의 비교가능성이 높으면 재무분석가가 산업분석을 통해 경영자 못지않게 정확한 예측정보를 생산해 낼 수 있기 때문에 MF를 예측수정에 반영하는 정도가 낮아질 것으로 예상된다. 한편 한 기업의 MF 공시는 그 기업뿐 아니라 그 기업과 동종 산업에 속한 다른 기업들이 처한 경제상황(예. 총수요의 변동, 경쟁관계의 변화 등)에 관해 재무분석가가 가진 기대에 변화를 가져옴으로써 비공시기업의 재무분석가 이익예측치에 수정을 가져올 수 있다. 만약 MF공시기업(기업 i)과 비공시기업(기업 j)간 재무제표의 비교가능성이 높으면 재무분석가가 MF를 보다 낮은 비용으로 보다 정확히 해석해서 비공시기업의 이익예측에 활용할 수 있기 때문에 기업 i가 MF를 공시한 후, 재무분석가가 기업 j의 이익예측치를 수정할 가능성이 높아질 것으로 예상된다.
이를 분석하기 위해 본 연구는 2002년부터 2011년까지 유가증권상장기업의 MF 292건과 이에 대응되는 비공시기업 표본 8,002건을 대상으로 분석을 수행했다. 본 연구에서 재무제표의 비교가능성은 De Franco, Kothari and Veridi(2011; 이하 “DKV”)가 제시한 방법을 이용해 측정했다. 본 연구의 실증결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, MF공시기업이 동종 산업 내 다른 기업들과 재무제표의 비교가능성이 높을수록 재무분석가가 MF를 예측수정에 반영하는 정도가 낮아졌다. 둘째, i기업의 MF 공시 후 재무분석가가 동종 산업 내 비공시기업 j의 이익예측치를 수할 가능성은 i기업과 j기업간 재무제표의 비교가능성이 높을수록 증가했다. 본 연구는 재무제표의 비교가능성이 기업의 자발적 공시에 대한 재무분석가의 반응에 영향을 미치는 중요한 결정요인 중 하나임을 보여주었다는 점에서 의의가 있다.This study investigates whether analysts are less sensitive to management forecast news when a forecasting firm has comparable accounting systems. Furthermore, I examine how a firm’s management forecast affects analyst earnings forecasts of other firms in the same industry.
Prior studies show that managers are firm specialists, while analysts are industry specialists. If a forecasting firm has other comparable firms in the same industry, analysts can make more accurate earnings forecasts by using comparable firms’ information as a benchmark. It will decrease analysts demand for management forecasts. Therefore, I expect financial statement comparability lower the effects of management forecast news on analyst earnings forecast revisions for a forecasting firm. Meanwhile, a firm’s management earnings forecast may cause analyst earnings forecast revisions for other firms in the same industry because it conveys prospects for its industry or competitive shifts across firms. If a forecasting firm i is more comparable to another non-forecasting firm j, analysts can make better use of firm i’s management forecast to analyze firm j with relatively small efforts. Therefore, I expect analysts’ propensity to revise earnings forecasts for a particular non-forecasting firm increases in financial statement comparability between two firms.
To test these hypotheses, I use the 292 management earnings forecasts issued by firms listed on the Korea Stock Exchange for the period of 2002 to 2011. Also for the purpose of investigating intra-industry information transfers associated with management forecasts, I use the 8,002 non-forecasting firm-year observations. I adopt the methodology suggested by De Frnaco et al. (2011) to estimate financial statement comparability.
The empirical results of this study are as follows. First, if a forecasting firm is comparable to other firms in the same industry, analysts place less weight on management forecast news. Second, the probability that analysts revise earnings forecasts of another non-forecasting firm j in the same industry after firm i issues a management forecast increases in financial statement comparability between a forecasting firm(firm i) and a non-forecasting firm(firm j). It suggests financial statement comparability facilitates information transfers associated with management forecasts. Third, good(bad) news from a forecasting firm causes, on average, a positive(negative) analyst earnings forecast revisions for non-forecasting firms in the same industry. But financial statement comparability weakens this positive informations transfers. It indicates analysts interpret a good news issued by a forecasting firm conveys market share taken away from the competition when a forecasting firm is more comparable to a non-forecasting firm.
This study is different from previous research in several ways. First, this study extends prior research by showing that the quantity and quality of information about comparable firms affects the magnitude of analysts' reaction to firm's voluntary disclosure. Furthermore, in this study, I show that financial statement comparability between a forecasting firm and information receiver can make a difference in magnitude and sign of information transfers. Also, I relieve the strong assumption of market efficiency by using analysts’reaction instead of stock market reaction.