본 연구에서는 수능 난이도가 학교 교육에 미치는 영향에 대한 교사들의 인식을 알아보았다. 설문 내용은 쉬운 수능이 학교 교육 프로그램 및 학생과 교사에게 미친 영향, 쉬운 수능에 대한 교사들의 의견 등으로 구성되었다. 조사 결과, 쉬운 수능의 긍정적 효과로는 교과목과 지역 수준에 따라 다소 차이는 있지만, 학생들의 학습 동기 상승, 수업에 대한 집중도 향상, 자기주도학습 시간 증가 등이, 부정적 효과로는 학생 활동 중심 수업보다 교사 중심의 강의식 수업 증가, 문제 풀이 위주의 수업 강화 등으로 나타났다. 또한 수능-EBS 연계 비율에 대해서는 현행 70%가 적당하고, 장기적인 관점에서 쉬운 수능과 수능-EBS 연계가 유지되어야 한다는 의견이 많았다.This study investigated teacher’s perceptions regarding the affects of College Scholastic Ability Test(CSAT)’ s difficulty on school education. The influence of CSAT with lower difficulty(hearafter, the Easy-CSAT) on the school programs, students, and teachers was investigated by survey. In survey results, it was noticeable that the Easy-CSAT policy resulted in enhancing students' motivation of learning and attention to class, and it was more likely in rural areas or in low-performing schools. But under the Easy-CSAT policy, lecture-oriented teaching or classes with more emphasis on solving test items increased, whereas classes enhancing student activities decreased. Consequently, 70% as the EBS linkage rate appeared appropriate, and many teachers, particularly from rural or low-performing schools, thought that both the Easy-CSAT policy and the CSAT-EBS linkage policy should be sustained in the long run.