이 연구에서는 고전 교술 산문의 교수-학습 상황에서 귀납적 추론 형태인 하향식 추론보다 상향식 추론이 선행하는 과정이 필요함을 인지적 이론을 기반으로 밝혔다. 고전 교술 산문은 암시적이고 함축적인 경우가 많으며 학습자들은 텍스트 당대 독자와 인식적 거리가 크기 때문에 문면에 표현되지 않은 내용을 추리하는 인지적 추론은 중요한 교육 내용 요소이다. 기존의 교수-학습 상황에서는 내용 스키마를 제시하여 학습자들의 연역적 추론을 유도해 왔으나, 한문 특성이 생략적이고 암시적이라는 점과 교수자에 의해 제시된 배경 지식은 고정된 해석만을 유도할 수 있고 학습자가 암기로 이해를 대체할 수 있다는 점 등에서 텍스트의 내재적 정보를 활용한 귀납적인 상향식 추론의 교육적 가치에 대해 적극적으로 고려되어야 할 필요성이 있다. 이 논의에서는 이를 전제로 학습자들이 미시구조와 거시구조를 구성해 가며 고전 교술 산문을 상향식으로 독해해 나가는 방법을 제안하였으며, 실제 텍스트 <호질>의 부분을 상향식으로 추론해 나가는 과정을 예시한 후 상향식 추론을 유도하는 교수-학습 방안을 설계하였다.This study has revealed a reason of hardship that modern learners go through while understanding classic didactic prose. Classic didactic proses are often allusive and pregnant with meaning, and, since there are great distances in understanding texts between current learners of those works and readers of them in those days, cognitive inference by which learners infer contents not expressed in the written contents is an important element of teaching. In the existing teaching-learning situation, content schema was suggested to lead learners to infer deductively the context in which a specific work was written. But, in the sense that the Chinese characters are characterized by omission and allusion, the background knowledge provided by teacher can lead learners to interpret the works in stereotypical ways, and replace understanding with memorizing. Thus, it is necessary to actively consider the educational value of inductive and bottom-up inference using intrinsic information in the text. Based on such a perception, this paper suggests a method in which learners, while building micro- and macro-structures of classic didactic proses, read them in bottom-up fashion. Using Hojil as an exemplary text, this paper shows the process of how to infer the background of a work in bottom-up fashion, and suggests a design on the teaching-learning method inducing inference in bottom-up fashion.