최근 전 세계적으로 의료서비스와 관광이 융합된 의료관광산업이 차세대 신 성장 동력의 블루오션으로 부상되면서 시장선점을 위한 국가 간 경쟁이 치열해지고 있다. 의료관광에 대하여 비교적 후발국가인 우리나라는 OECD 35개국 가운데 중하위권인 19위의 국가경쟁력을 갖고 있다. 이러한 측면에서 아직까지는 활성화를 위한 많은 노력이 요구되는 바, 본 연구에서는 이를 위한 일환으로 최근 2년 동안의 석・박사학위논문을 대상으로 연구 현황을 내용분석해 보고 소셜매트릭스를 활용하여 SNS상에서의 인식을 분석해 보았다. 그 결과 행태주의 관점의 연구가 제도적 관점의 연구보다 6:4의 비율로 높았으며, SNS상에서의 인식은 ‘속성’이나 ‘장소’ 관련 용어가 많이 회자되고 있었는데, 이들 용어들에 대한 여론은 ‘긍정’ 보다는 ‘중립’이 많고 ‘부정’적인 여론도 있음을 확인하였다.Recently, as medical tour industry which combines medical service and tour is rising as the blue ocean of next-generation growth power all over the world, competition among many nations is getting intense. Of medical tour, our nation is compararively latecomer; ranked on 19, having middle-low national competitiveness among 35 OECD countries. On this aspect, national effort to activate medical tour is required, this research analyzed present condition of recent 2 years’ master’s and doctorate thesis, and analyzed perception on the SNS using social matrix. As a result for about 6:4, behaviorally-perceptioned research was frequent than systematically-perceptioned research. Also for the recognition on SNS, words related to ‘attribute’ or ‘place’ were frequently presented, public opnion about those words showed neutrality more than positiveness and either negativeness was existed.