오늘날 많은 고등학교 교실에서 학생들이 자는 등 수업참여 기피 현상이 만연하다. 이 연구는 고등학교 수업시간에 학생들이 자는 현상이 벌어지는 양태는 어떠한가 알아보고, 자는 학생들과 그 현상의 원인과 해결방안에 대해 교사들은 어떻게 인식하고 있는가를 살펴보고자 하는 것이다. 이러한 연구를 통해 고등학교 수업시간에 학생들이 자는 현상의 악순환을 극복하기 위한 수업의 근본적 과제를 제시해보고자 하였다. 이러한 연구목적을 염두에 두고, 연구자는 서울에 소재한 2개의 일반고에서 각각 9명과 8명의 교사를 연구참여자(총17명)로 선정하였다. 그리고 이들을 대상으로 직접 면담(총7명)과 서면 인터뷰(총10명)를 통해 데이터를 수집하였다. 이상의 연구목적을 토대로 이 연구는 다음과 같은 방법으로 연구문제를 밝히고자 하였다. 첫째, 수업 시간에 학생들이 자는 원인과 이런 학생들이 늘어나고 있는 현상에 대해 교사들은 대체로 어떻게 생각하고 있는가에 대해 분석하였다. 둘째, 교사가 운영하는 수업방식 또는 수업의 특성에 따라 학생들의 참여 정도가 어떻게 달라지는가에 대한 교사인식을 알아보았다. 셋째, 교사들이 수업소외나 수업기피 문제를 해결하기 위한 방안을 어떤 식으로 제시하고 있는 지 알아보았다. 분석 결과 교사들은 학생들이 수업시간에 자는 원인에 대해서 종합적이고 심층적으로 인식하고 있다는 것을 보여주었다. 그러나 그 해결방안에 있어서 교사들은 소외된 학생들의 적극적 권리옹호와 잠재적 교육과정으로 볼 수 있는 교실문화에 대해서는 다소 피상적으로 이해하고 있었다는 점에서 한계를 지적할 수 있다. 이를 통해 연구자는 학생들의 정체성과 역할기대가 형성되는 토대가 되는 교실의 사회학적 질서를 다시 세우고, 도구주의적 가치에 의해 지배되고 있는 수업의 수준을 공공적 가치의 윤리적 수준으로 끌어올릴 것을 제안하였다.In high schools, even an ordinary classroom suffers from the widespread problem of student disengagement, such as sleeping in class. This study examines the ways in which alienated students are disengaged, go off task, and sleep in high school classes. It also investigates how teachers perceive the phenomenon and the solution to remedy it and suggests some ways to overcome the vicious cycle of this type of problem. Toward that end, the author interviewed a total of 17 teachers (seven face-to-face and 10 via written interviews) from two high schools in Seoul, South Korea. In doing so, this study explores three research questions. First, the research examines how teachers perceive the causes for and consequences of student disengagement in class. Second, this study analyzes the teachers’ perceptions of the relationship between the characteristics of classroom instruction and the level of the students’ engagement. Third, it draws policy implications from the teachers’ responses to overcome the predicament of disengagement. Based on the results of the analysis, this paper discusses the theoretical and practical implications of alleviating student disengagement. It suggests that teachers should rebuild equitable and communitarian order in their classroom as a basis for helping students create a positive identity and establishing reciprocal role expectations because quality education would be possible for all students when the classroom becomes an ethical community that is not dominated by any instrumental value .