국어 겹문장 분류 체계에서 부사절 범주 설정과 관련한 다양한 논의는 크게 세 가지로 나눌 수 있다. 첫째는 부사절·종속절·대등절을 설정하는 견해이고 둘째는 종속절을 부사절로 보아 부사절·대등절 두 가지로 설정하는 견해이다. 셋째는 대등절까지도 부사절로 설정하는 견해이다. 부사절 설정과 관련한 학교 문법의 논의는 제7차 국어과 교육과정에서 부사형 어미 설정뿐만 아니라 학계의 폭넓은 논의를 수용하는 차원에서 부사절 개정이 이루어졌다. 이후 부사절과 관련한 논의는 제7차 국어과 교육과정과 대동소이하게 개정되었고 고등학교 『문법』교과서가 국정 교과서에서 검인정 체제로 바뀌었지만 여전히 제7차 교육과정의 틀을 유지한 채 문법 교육이 이루어지고 있어 제7차 교육과정을 중심으로 부사절 설정 방향을 모색해 보고자 한다.
학교 문법에서 형식적 차원의 부사절 범주 설정은 학생들의 실제 언어수 행능력 신장보다는 연결어미 유형에 따른 정리나 현실과 괴리된 이론 교육에 그칠 수 있다. 반면 의미·기능적 차원의 범주 설정은 글의 구조를 파악하고 자신의 생각을 논리적으로 표현하게 한다. 수식언인 부사절은 비교, 조, 분석, 분류, 예시, 인과의 관계로 나타나는데 이는 수사학의 주된 관심사이자 글쓰기와 관계가 깊다. 겹문장의 확 과정에서 의미적 논리성을 갖추기 위한 문법 요소를 기능적으로 사용하고 표현할 수 있도록 부사절의 명칭과 개념이 보편적 분류체계로 제시되어야 한다.This study set out to search for the direction of adverbial clause setting in the semantic and functional aspects based on the previous discussions about adverbial clause setting. There are various discussions about the category setting of adverbial clause, and they can be divided into three major groups: one group that sets all adverbial, subordinate, and coordinate clauses, another group that sets only adverbial and coordinate clauses, putting subordinate clauses under the category of adverbial clauses, and the other group that sets even coordinate clauses as adverbial ones. Those various views have made it difficult to establish a universal system for adverbial clauses, whose confusion reveals problems with school grammar.
The 7th Korean Curriculum contains views of setting adverbial endings, expanding the category of subordinate clauses being allowed as adverbial ones, and including coordinate clausal connective endings in the category of adverbial endings. As those multiple systems are allowed, they add more confusion to the normativity and systemicity of educational grammar but, at the same time, propose some directions for the discussion about the expansion of adverbial clause setting.
In school grammar, the category setting of adverbial clauses should no longer remain at the level of theoretical discussions and start discussions in the aspect of pedagogical methods to expand sentences effectively. It is also necessary to set semantic- and functional-based adverbial clauses for the development and expression of logical thinking since adverbial clauses play important roles in making propositions and meanings specific and clear in the expansion process of sentences as modifiers. It is also needed to cite the name and concept of adverbial clauses and the methodology of their category setting in the aspects of paragraphs and texts as well as units of sentences when setting semantic- and functional-based adverbial clauses