본 연구는 4년제 대학 국가직무능력표준(NCS)기반 교육과정 개발을 마련하기 위하여 관광 산업체 산학협력 담당자 인식과 요구를 조사한 탐색적 연구이다. 국가직무능력표준(NCS: National Competency Standards)은 산업현장에서 직무를 수행하기 위해 요구되는 지식, 기술, 소양 등의 내용을 국가 산업부문별·수준별로 체계화한 것으로, 산업현장의 직무를 성공적으로 수행하기 위해 필요한 능력(지식, 기술, 태도)을 국가적 차원에서 표준화한 것을 의미한다(국가직무능력표준, 2015). 연구의 목적을 달성하기 위하여 전국 관광관련 산업체 산학협력 담당자 80명을 대상으로 2014년 12월~2015년 1월까지 설문조사와 인터뷰조사를 병행하여 실시하였다.
SPSS 18.0프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계분석, 다중응답분석을 실시한 결과 첫째, 4년제 대학 산학협력 담당자들은 학생들의 핵역량으로 직장태도(근면/성실), 긍정적 마인드, 인성, 직장예절을 중요한 요소로 인식하였다. 반면, 창의성, 전공기술, 전공지식은 낮은 요소로 평가하였다. 그리고 부족한 역량으로는 직장태도(근면/성실), 조직에 대한 헌신, 배려, 긍정적 마인드의 순으로 인식하였다. 이는 국가직무능력표준(NCS) 수행기준(지식, 기술, 태도) 중 ‘태도’에 관한 변수를 가장 중요한 항목으로 평가하였다. 둘째, 4년제 대학 산학협력 담당자들은 대학에서의 부족한 교육으로 직장예절교육, 인성교육, 협력, 외국어교육 순으로 인식하였다. 그리고 대학에서 강조해야 할 교육으로는 직장예절교육, 인성교육, 외국어교육, 협력의 순으로 인식하였다. 이는 국가직무능력표준(NCS) 수행기준(지식, 기술, 태도) 중 ‘지식’과 ‘기술’, ‘태도’에 관한 변수를 중요한 항목으로 평가하였다.This study aims to examine perception and needs of staffs who take charge of industry-university collaboration associated with the tourism industry, in order to develop a curriculum based on NCS (National Competency Standards). NCS is the national standards used to evaluate tourism employees' ability including knowledge, skill, and attitude. To achieve the purpose, from December 2014 to January 2015, surveys and interviews were conducted with 80 collaboration staffs in the tourism industry. The collected data was analyzed using frequency test, descriptive analysis, and multiple response analysis. The findings are as follows.
First, the results reveal that university staffs tend to believe that the essential competences of students are job attitude, positive mind, personality, and workplace etiquette, while they do not prioritize creativity, major expertise, and major knowledge. Also, they believe that students do not sufficiently have job attitude, dedication, consideration, and positive mind, while they evaluate attitude as the most important factor of NCS. Second, university staffs perceive workplace etiquette, personality education, and foreign language education as what universities should more emphasize, while they evaluate knowledge, skills, and attitude as the most important factors of NCS.