본 연구는 2011 개정 특수교육 교육과정(2012 부분 개정 특수교육 교육과정 포함) 중 기본 교육과정을 적용하는 전국의 특수학교에서 학교 수준 교육과정 편성·운영의 자율성을 살펴보는 데 목적이 있다. 이를 위하여 전국에 있는 특수학교 중 기본 교육과정을 적용하는 133개의 특수학교를 대상으로 전수조사 하여 2014학년도 학교 교육과정을 수집하였다. 수립된 자료는 IBM SPSS Statistics 21.0을 사용하여 기술통계, 독립표본 t-test, 일원배치분산분석, 상관관계분석을 실시하였으며 설립유형, 지역별, 장애유형, 학교급별 변인에 따라서 분석하였다. 분석된 연구결과에 따른 결론 및 논의는 다음과 같다. 첫째, 기본 교육과정을 편성·운영하는 특수학교의 수업 일수는 지역별 변인에 따라 차이를 보였다. 둘째, 국가 수준에서 제시하는 시수를 기준으로 초등학교 1∼2학년군, 초등학교 3∼4학년군, 중학교군, 고등학교군 모두에서 국립학교가 공립학교, 사립학교와 비교하여 창의적 체험활동의 시수를 많이 편성하는 것으로 나타났으며, 고등학교군에서는 지체장애 학교가 정신지체 학교와 비교하여 창의적 체험활동의 시수를 많이 편성하는 것으로 나타났다. 셋째, 교과 간의 관계를 분석하였을 때 전 학년군에서 국어, 사회, 수학, 과학과 같은 인지적 영역의 비중이 큰 교과들 간에는 양의 상관관계를 갖고, 초등학교 3∼4학년군의 체육과 예술 교과 간에는 양의 상관관계, 고등학교군의 진로와 직업, 예술 교과 간에는 음의 상관관계로 기능적인 영역의 비중이 큰 교과들 간에 상관성을 갖는 것으로 나타났다. 넷째, 선택 교과의 경우 많은 학교가 2개 이상의 과목을 편성 하였으며, 대부분 기본 교육과정에서 제시하는 선택 교과의 과목을 편성하는 양상을 보였다.The purpose of this study was to investigation over autonomy of organization and implementation for school level curriculum by the basic curriculum of special education revised in 2011(and special education revised in 2012). A total inspection of the 133 special schools to applied the basic curriculum of special schools in all parts of the country for this purpose to collect the school level curriculum in 2014. Established data were analyzed by IBM SPSS Statistics 21.0. And Descriptive statistics, one-way ANOVA, post-test and correlation were analyzed by factors on type of founded, region and disabilities.
Results of the analysis were as follows. First, the number of school days of special school that organizing and implementing by basic curriculum were different depending on regional factors. Second, elementary 1st∼2nd grade group, elementary 3rd∼4th grade group, middle school group and high school group in all of them, based on the nation level curriculum, showed that nation schools were more organizing the instruction time of creative experiential activity compared with public schools and private schools. And the schools for students with physical disabilities were more organizing the instruction time of creative experiential activity compared with the schools for students with intellectual disabilities in high school group. Third, analyzed about inter-subject correlations, A large proportion of the subjects of the cognitive domain such as Korean language, Society, Mathematics and Science has a positive correlation between subjects in all groups. And a large proportion of the subjects of the functional domain such as physical education, career and vocation education, and arts education has a positive correlation between physical education and arts education in elementary 3rd∼4th grade group and has a negative correlation between career and vocation education and arts education in middle school group. Fourth, Many schools were organized for more than two elective course, most schools were organized elective course by basic curriculum.