이 논문의 목적은 한 사회의 과거에 대한 지배적 지식과 담론을 급격하고도 대대적으로 교체하려는 시도를 가시화한 대표적인 사례라 할 수 있는, 전후와 포스트 전후 일본의 ‘태평양 전쟁’사 다시 쓰기 과정에서 일반 대중들을 설득하기 위해 역사적 진실에 대한 통념들이 어떻게 동원되고 활용되었는지를 검토하는 것이다. 이를 위해 미군정이 소위 ‘태평양 전쟁사관’을 전파하는 데 일익을 담당한 것으로 알려져 있으며 포스트 전후 시기 역사 수정주의 논객을 포함한 사회 평론가․학자들에 의해 논박의 대상이 된 라디오 프로그램 <진상은 이렇다(真相はかうだ)>와 <진상 상자(真相箱)>를 구체적인 분석 사례로 삼아, 이 프로그램들에서 역사․사실․진실을 다루는 방식을 살펴본다. 그리고 포스트 전후 시기 일본의 사회 평론가․학자들이 이 프로그램들을 대상으로 하여 역사적 진실에 대해 이야기하는 방식을 검토한다. 이러한 작업은 일본 패전 직후 미군정에 의한 태평양 전쟁사 다시 쓰기 시도와, 포스트 전후 일본의 역사 수정주의 논객을 위시한 사회 평론가․학자들에 의한 태평양 전쟁사 서술 방식에, 역사에 대한 유사한 설명 방식이 반복․재생되어왔음을 보여준다. 바로 객관적 사실의 종합을 통해 절대적 진실에 다다를 수 있다는 통념을 적극적으로 동원하는 것이다. 그리고 이러한 통념은 기존의 지배적인 역사 서사가 진실을 은폐하고 대중을 기만해왔다는 수사의 전제이자 새로운 역사적 담론과 지식을 진실로 받아들일 수 있도록 하는 기제로서 활용되었다. 이는 흔히 대립적으로 이해되는 전후와 포스트 전후 시기 태평양 전쟁사 다시 쓰기 시도에 공통된 진실의 정치가 작용하고 있음을 보여주며, 사실로서의 역사에 대한 대중적 믿음과 이러한 믿음에 기댄 진실의 수사가 전후와 포스트 전후의 구분을 넘어 여전히 위력을 발휘하고 있음을 시사한다. 따라서 태평양 전쟁사를 제대로 서술하기 위해 역사적 사실의 신빙성을 재검증하는 작업만큼이나 중요한 것은 바로 역사에 관한 특정한 담론이나 지식이 진실로 기능하도록 하는 메커니즘을 가시화하고 비판적으로 검토하는 일일 것이다.This paper explores the attempts to rewrite the history of the “Pacific War” in postwar and post-postwar Japan. It examines how the US occupation forces and post-postwar Japanese social critics and scholars mobilized certain assumptions about history to convince Japanese citizens of their intention to tell the truth. For this purpose, I analyze the way in which two radio programs known for their contribution to spreading the US occupation’s historical view of the “Pacific War,” Now It Can Be Told and Truth Box, treated history, facts, and truth. I also investigate how contemporary Japanese social critics and scholars, some of whom are historical revisionists, discuss historical truth in order to refute what these programs told Japanese people. In so doing, I show that the US occupation and Japanese post-postwar social critics and scholars adopted the same strategy to allow revised knowledge and discourses to function as truth: they mobilized the popular belief that colligating objective historical facts will lead to an absolute truth. This belief enabled the rhetoric of mass deception to work and made new discourses and knowledge acceptable as truth. This indicates that despite their apparently different views on the “Pacific War,” the US occupation and Japanese post-postwar social critics and scholars relied on a common politics of truth and it shows that we are still under the influence of this politics of truth. In order to scrutinize their versions of history properly, it is imperative to understand the mechanism that enables certain types of discourses and knowledge to function as truth. Such historical scrutiny will be as important as reexamining the validity of historical facts used by the US occupation and post-postwar Japanese social critics and scholars.