본 연구에서는 서울의 보행량이 많은 서로 다른 6개 지역에 위치한 도로의 보도 서비스수준을 측정하고 보행자들의 만족도를 분석하여 비교하였다. 연구를 위해 각 분석 대상 지점에서 기하구조 조사, 교통량 조사 및 설문조사와 동영상 촬영을 실시하였으며, 수집한 자료를 바탕으로 보도의 서비스수준과 보행자 만족도, 도로 이용자의 보행특성을 산출하였다. 본 연구는 서비스수준과 보행자 만족도간의 관계를 이해하고자 하였으며, 보행자 만족도에 영향을 주는 요인은 무엇이 있는지 결정하는 데에 초점을 맞췄다. 또한 보행자 만족도 변화에 따른 보행특성의 변화를 살펴보았다. 서비스수준 평가에서는 기존의 방법보다 더 많은 요소들을 고려하기 위해 MMLOS 기법을 사용하였다. 분석 결과 현재의 MMLOS를 이용한 평가 방법이 실제 보행자 만족도를 충분히 반영하지 못한다는 결론을 얻을 수 있었으며, 보다 발전한 서비스수준 평가를 위해서는 더 많은 요인을 감안해야 한다는 사실을 알 수 있었다. 이 연구에서 제공되는 결과는 향후 보도 설계에 있어 보행자 만족도를 적극 반영할 수 있도록 도울 것으로 예상된다.This paper analyzed and compared the service level and satisfaction of the sidewalks in collector roads from 6 different location, which has a lot of volume of pedestrians. For the study, it performed an investigation of road geometry, flow, research about satisfaction of walking and video recording. Based on this data, this study computed the service level of the sidewalks and pedestrian satisfaction. This study made a sense of correlation between service level and satisfaction. Also it focused on factors influencing on the effectiveness of satisfaction. This study also analyzed the change of walking behavior chracteristics according to the change of the level of satisfaction. This study adopted Multi-Modal Level of Service(MMLOS) method, because it could consider more factors. This study reached the conclusion that MMLOS method cannot completely reflect the level of pedestrian satisfaction. We have to consider more factors than in the current system for use in the development of sidewalk design. The result of this study is expected to reflect the pedestrian satisfaction in future sidewalks design.