연구목적: 본 연구는 중도·중복 지체장애학교 교사들의 협력적 수업연구를 통하여 AAC 활용 수업에 대한 경험과 요구를 알아보고, 교육현장에서 AAC를 적극적으로 활용할 수 있는 방안을 탐색하는 데 목적이 있다. 연구방법: 이를 위해 중도·중복 지체장애학교인 서울J학교에 근무하는 연구자와 교사 3명이 협력적 수업연구를 진행하면서, 그 과정과 결과를 탐구하는 실행연구를 실시하였다. 수업연구는 공동계획, 수업 및 관찰, 평가와 환류, 자기반성, 수정 및 재수업의 순환적 과정을 5회 반복적으로 진행하였으며, 수업연구 직후 심층면담을 실시하였다. 연구결과: 연구 결과 첫째, AAC 활용 수업의 의미는 교사에게는 기쁨과 보람을 주고, 중도·중복장애 학생의 가능성을 열어줌으로써 좋은 수업을 구현할 수 방법으로 인식하였다. 둘째, AAC 활용 수업의 어려움은 도구 활용의 어려움, 교육과정 운영의 어려움, 만능이 되어야 하는 교사 등으로 나타났다. 셋째, AAC 활용 수업을 위한 지원·요구 사항으로는 AAC 도구의 지원과 환경 조성 그리고 교육과정 운영 지원이 필요한 것으로 나타났다. 결론: 또한 연구 참여자들은 공동협력과 계속적인 연구 과정을 통하여 AAC 적용과 활용에 대한 전문성을 신장하고 AAC 활용 수업에 대한 정체성을 확립할 수 있었다.Purpose: The purpose of this study was to investigate special school teachers' experiences and needs for instructing students with severe and multiple disabilities through augmentative and alternative communication(AAC). Method: The present study was action research based on special education teachers collaborative inquiry. The participants were four special education teachers who worked in a special school located in Seoul. Results: Results showed or revealed the following a) the awareness of instruction with AAC was recognized as a valuable instructional method for teachers to instruct students with severe and multiple disabilities; b) difficulties in AAC based instruction teachers faced with a lack and flaws in AAC devices, meeting individual needs of students with severe and multiple disabilities, and to modifying curriculum. Teachers have to be versatile curriculum modification; c) to have success in instruction with AAC, must have a number of AAC aids and create an environment that reinforces using AAC and provides curriculum support. Conclusion; In addition, the results of this study indicated that collaborative inquiry was to improve special educators' professional competences on the use and application of AAC.