이 논문은 학문 목적 한국어 읽기 교재의 읽기 전 활동의 유형을 분석하고 읽기 전 활동에서 보완해야 할 점을 파악하여 그 특성이 반영된 읽기 전 활동을 제안하는 데에 목적이 있다. 학문 목적 읽기에서의 읽기 전에는 학문 목적 읽기 기능 중 사실적 이해와 추론적 이해 기능을 통해 읽기 본 단계를 준비할 수 있어야 한다. 그러나 기존의 교재들에는 읽기 전 활동이 일반 목적 읽기 교재와 크게 다르지 않고 소략되어 있는 경우가 많다. 따라서 학문 목적 읽기 교재에 적합한 읽기 전 활동을 제안하고자 한다.
이를 위해 기존의 논의를 바탕으로 읽기 전 활동을 지식 쌓기 활동과 추측하기 활동으로 크게 나누고, 활동의 대상을 내용 지식, 언어 지식, 맥락 지식으로 구분하였다. 이러한 기준을 가지고 읽기 전 활동을 6개의 유형으로 분류하여 제시하였다.
6개의 유형으로 분류한 유형 분류 틀을 가지고 기존의 학문 목적 읽기 교재 다섯 권을 분석하였다. 그 결과 추측하는 활동이 지식을 쌓는 활동보다 많았으며, 대부분의 추측 대상이 내용에 치중되어 있었다. 또한 전체 활동 중 언어 지식과 관련된 활동이 매우 적었다. 교재별로 보았을 때도 교재의 특성에 따라 읽기 전 활동의 비중이 크게 달랐다.
마지막으로는 교재 분석 결과를 토대로 추측 대상이 균형적으로 계획되며, 언어 추측 활동과 맥락 추측 활동을 통합하여 보완하고, 언어 지식 관련 활동이 보강된 읽기 전 활동의 실제를 제시하였다. 이 논문에서 제안하는 읽기 전 활동의 유형이 앞으로의 읽기 교재 개발 시 반영될 수 있을 것이라고 본다.This study aims to analyse pre-reading material in Academic Korean as a foreign language textbooks and to understand shortcomings of such material, in order to suggest alternative activities. In academic reading, pre-reading activities are necessary to finally reach the reading goal, however in many cases they do not reflect any characteristics of academic language setting or are similar to pre-reading activities for reading for general purposes. Thus the need to suggest pre-reading activities that better reflect the context of academic language use.
In order to make appropriate suggestions, pre-reading activities are divided first into knowledge-building activities and guessing activities. The activity content is then further categorized into content knowledge, language system knowledge and context knowledge. By applying this taxonomy, reading activities of five textbook of Korean for academic purpose were analysed and organized into 6 types. Results show that guessing activities are number is double compared to knowledge building ones and that the focus of the guessing activity is always on the text. On overall activities, those focused on language knowledge were overall quite limited. Moreover, in each text pre-reading activities were found to be not balanced.
Lastly based on these findings, we suggest a guessing content more structurally balanced and show an activity sample where guessing of context and language are integrated.