본 연구의 목적은 우리나라 공적개발원조의 효과성 제고를 위한 공공행정분야 국별협력전략 개선방안 도출에 있다. 연구대상은 우리나라 아시아 중점협력국가인 방글라데시, 캄보디아, 라오스, 네팔, 인도네시아, 파키스탄, 베트남, 필리핀 등 8개국이며, 베텔스만지수와 전자정부발전지수를 활용한 사례분석을 실시하였다. 분석결과, 8개의 수원국 모두 실질적인 공공행정 취약분야와 우리나라 국별협력전략 중점지원 분야가 불일치하고 있어 원조전략의 수정이 필요한 것으로 나타났다. 분석결과를 토대로 우리나라 공적개발원조 효과성 제고를 위한 정책적 제언은 다음과 같다. 첫째, 세부적인 평가지수를 활용하여 수원국의 실제 공공행정 분야의 수요를 선제적으로 파악함으로써 수원국의 정치환경을 배제한 사업의 우선순위를 확보하여야 한다. 둘째, 객관적인 국제평가지수를 활용한 공공행정분야 국별전략의 수정이 필요하고, 마지막으로 ODA 수원국 국별전략 수립을 위한 빅데이터 구축이 필요하다.The purpose of this study is to suggest improvement of current country partnership strategy(CPS) on public administration sector for enhancing official development assistance(ODA) effectiveness. The study conducted case analysis on 8 countries, which are Bangladesh, Cambodia, Laos, Nepal, Indonesia, Pakistan, Vietnam, and Philippine, located in Asia. This is because Korea has maintained Asia-focused assistance trends since first phase of ODA, and currently has invested more than half of total ODA budget. Korea’s priority assistance countries in Asia are 11 countries, but three countries were excepted, which were not dealt with International Index used in the article. We utilized BTI, and EGDI for the analysis. According to the results, vulnerable sector of recipients revealed were not consistent with Korea’s priority assistance sector in each CPS. Thus, CPS should be supplemented. This study suggested three recommendations as following. First, it is important to define priority of ODA program unaffected from political nature by using objective evaluation index. Second, it is necessitate to strengthen connectivity between CPS and public administration sector. Finally, customized CPS should be established based on the results above. Through these suggestion, South Korea could improve effectiveness of ODA as reconciling Koreas’ ODA and demands of recipient countries.