문법 단위는 문화컨텐츠 창작을 위해 국어 교육-표현 영역의 성격과 목표를 개념화한 구성 요소이다. 언어 사용자는 질의 응답 상황에서 문장을 논리적으로 연결하고 선행 문장과 그에 수반되는 문장 사이의 관계를 판단해야 한다. 그래야 그들은 합리적 의사소통 (논쟁과 토론)을 훌륭하게 수행할 수 있다. 따라서, 언어기능(수행)은 기초 지식으로서 문법 분야와 관련된다. 지식은 인과관계에 의해 구성되며, 결과적으로 나타나는 수행으로 확인된다. 또한 고연령층은 실제로 직업 환경에 적응하기 위해 고등교육기관에서 훈련받는다. 그러나 그들은 자신을 준비시킬 수 있게끔 잘 운영되는 곳-사회적 의사소통 상황에서 스스로 역량을 개발할 수 있다. 여기서 연구자는 위에서 언급한 연구문제 해결을 위하여 의사소통적 문법을 제시하였다. 이를 위해 연구자는 월별 텍스트(한국의 주요 시평)의 문장들을 분석했다. 문법 단위의 조건절은 이 작업을 수행하기 위한 전제 조건으로 논리적 구조를 형성하는 데 수반된다. 이 계획은 내부 역량과 외부 역량 간의 의사소통적 문법교육 모듈을 설계하기 위해 연구자가 선정한 역량-조정자-수행 모델(Overton, 1985)에 의해 구안되었다. 여기서 조정자는 국가 교육과정에 의해 편성된 통합 교과서 같은 교수자원을 말한다. 마지막으로, 설득의 조건은 논증적 역량이다. 연구자는 이를 관찰하고 문제를 해결하기 위한 판단력으로 처방했다. 논증은 기본적으로 가정과 결론으로 구성된다. 그리고 기본 구조는 타당성과 추론이라는 두 가지 조건에 의해 형성된다. 본 연구에서 타당성은 문장의 함축 관계와 추론 방법(귀납·연역)에 의해 분석되었다. 이 연구 결과의 기대 효과는, 가장 적정한 교수자를 선발하기 위한 평가 기준을 수립하도록 도와 교수자로 하여금 이 연구에 사용된 분석 도구를 사용하여 훌륭한 교육의 촉진제인 모듈을 설계할 수 있게 하는 것이다.The grammatical unit is a constituent that conceptualized characters and accomplished objective of Korean language education –expression part for cultural contents creation. Language users have to connect sentences logically in questionand-answer situations and judge the relation between a preceding sentence and an accompanying sentence. So, they can perform rational communication(debate and discuss in life space) brilliantly. Hence, language arts(performance) is concerned with grammar field as basic knowledge. The knowledgement is constructed by causation. It is confirmed by performance on perceptional effect. In addition, elderly language users are training in institutions of higher education for adapting themselves to job circumstances actually. But they can develop selves competence in well-operated places where be prepared them in socio-communicative situations. In here, researcher showed plan teaching communicative grammar well for solving research problem as stated above. For this, researcher analyzed sentences in monthly texts (main newspapers in Korea). Because conditional connected part of grammatical units is attendant on forming logical structure as a precondition before doing this work. The plan is made by competencemoderator-performance model(Overton, 1985) which is choosed by researcher for designing communicative grammar teaching module between internal competence and external perfomance. In here, the moderator is teaching method by national curriculum as workbook and something else. Finally, the condition of persuasion is argumentative competence. Researcher prescribed as judgement for watching and solving problems. Argumentation is composed supposition and conclusion fundamentally. And the basic structure formed by two conditions of validity and inference. In this research, validity is analyzed by implicative relation of sentences, inference by reasoning methods(deduction, induction and supposed reasoning). The expectant effect of this research conclusion is to establish assessment criterion for selecting the fittest staff in various institutions. Also, teachers can design module as facilitator for good instruction by analytic tools used in this research.