현대 사회는 다원화, 세계화, 글로벌 지식 사회로 빠르게 변화하고 있다. 미래 사회에 대한 우려와 기대 속에서, 교육의 역할에 대한 논의가 중심적인 화두가 되고 있다. 교육은 과거의 도구주의적 지식이나 전달되는 형태가 아닌 학습자 스스로 구성하고, 자신의 삶에서 의미를 찾는 교육이 되어야 한다. 본 연구는 이러한 문제 인식에서, 대학 글쓰기 교육이 일회적인 쓰기 교육이 아닌, 지속적인 의미 확장을 지닌 쓰기 교육이 될 수 있는 방안을 찾는 것을 목표로 하였다. 학습자가 자율성을 갖고 의미를 부여하는 교육, 타인과 소통하고 타인을 이해하는 역량을 키우는 대학 글쓰기 교육의 방향성을 제시하는 데 목적을 두었다.
본 연구에서는 연구의 목표를 구현하기 위해, 읽기와 쓰기를 통합한 수업을 설계하였고, 자신의 서평과 비교하며 동료의 서평을 읽고, 동료의 서평에 대해 피드백 하는 활동을 하고, 이후 동료 피드백과 자기 성찰일지를 통해 한 편의 글을 다층적 방향으로 바라볼 수 있도록 강의를 설계하였다.
그리고 목표로 하였던 학습자의 자율성이 나타나는지를 확인하기 위해, 정량적인 분석과 정성적인 분석방법을 혼합하여 학습자의 성찰일지 내의 담화를 확인하였다. 연구는 학습자의 성찰일지를 중심으로 중심어와 공기어 그리고 그들의 연어 관계를 분석하여, 의미를 도출하는 방식으로 진행하였다. 연구 결과 학습자들이 스스로 의미를 찾아가는 쓰기 교육이 구현되고 있음을 확인하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있었다.The purpose of this study was to find a way for university writing education to become a writing education with consistent expansion rather than a one-time education. Through this study, I aimed to suggest the direction of the education for the autonomy of the learner, communication with other people, and the university writing education which develops the ability to understand others. For this purpose, I organized a lecture that integrated reading and writing. The lecture was designed so that the learner could grow as a learner who has active attitude as a subject to read and write, and communication competency to communicate with others. In this study, the lecture was designed to look at the text in a multi-lever perspective, and composed of spiral structure so that reading and writing are integrated leading. In order to analyze self-reflection paper, I propose that a statistical method should be introduced for selecting keywords and extracting their associated words appearing in the same paragraph. The analysis shows that the learner’ attitude about writing education transformed in a way to communicate with others with autonomy.