본 연구의 목적은 발달장애학생을 위한 교육용 어휘 목록을 개발하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같은 절차를 진행하였다. 먼저 장애학생을 위해 개발된 어휘 목록 10가지를 바탕으로 교육용 어휘 2,940개를 추출하고, 이를 기존의 교육용 어휘 목록 중 초급 어휘 목록과 교차 검토하여 예비 어휘 목록을 완성하였다. 완성된 예비 어휘 목록은 분석 자료 어휘 목록의 중복 출현 빈도에 따라 6개의 단계로 나누어 제시하였다. 다음으로 예비 어휘 목록을 특수교육 및 국어교육 전문가의 검토 의견에 따라 수정·보완하여 최종적으로 발달장애학생을 위한 단계별 교육용 어휘 목록을 선정하였다. 선정된 목록을 대상으로 품사, 어종, 의미 영역별 분석을 실시하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 발달장애학생의 교육용 어휘로 1,000개를 선정하였고, 선정된 목록을 분석 자료 중복 빈도에 따라 여섯 단계로 구분하였다. 본 연구에서는 Ⅰ단계는 50개, Ⅱ단계는 100개, Ⅲ단계는 300개, Ⅳ단계는 500개, Ⅴ단계는 800개, Ⅵ단계는 1,000개로 선정하였다. 둘째, 선정된 어휘는 품사별로는 전체적으로 명사와 동사가 차지하는 비율이 매우 높았고, 어종별로는 고유어와 한자어가 차지하는 비율이 높았다. Ⅰ-Ⅱ단계에서는 명사와 동사의 비중이 유사한 편이었으나 뒷단계로 갈수록 점차 명사의 비중이 높아졌다. 어종에서도 Ⅰ-Ⅱ단계에서는 고유어의 비중이 매우 높았으나 뒷단계로 갈수록 점차 한자어의 비중이 늘어나고 있었다. 셋째, 최종 어휘 목록의 의미 영역별 특징을 살펴보면, 먼저 동작 영역의 어휘가 전체 어휘 중 약 20%로 가장 많았고, 다음으로 교육 영역의 비중이 높게 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로, 발달장애학생을 위한 교육용 어휘 목록의 활용 및 개선 방안과 후속 연구에 대한 제언을 하였다.The purpose of this study was to develop a list of basic vocabulary of education for students with developmental disabilities. For this purpose, the following procedures were implemented. Based on the 10 vocabulary lists developed for the students with disabilities, 2,940 words were extracted. The extracted words were cross-checked with beginner level words of the existing vocabulary lists and the preliminary vocabulary list was completed. The preliminary vocabulary list was divided into six stages according to the frequency of duplication in the analysis vocabulary list. Next, the preliminary vocabulary list was subjected to expert review and revised and supplemented. Through this process, the educational vocabulary list for students with developmental disabilities was developed and categorized into six stages. Then, the vocabulary were analyzed according to the parts of speech, word type, and semantic domain. The results of the analysis were as follows. First, the total number of selected vocabulary was 1,000, and it was divided into 6 stages according to the frequency of duplication in the analysis vocabulary list. The number of vocabulary in each step was 50 in the first step, 100 in the second step, 300 in the third step, 500 in the fourth step, 800 in the fifth step, and 1,000 in the sixth step. Second, in the analysis of the part of speech, the ratio of nouns and verbs is was very high. In the first and second stages, the ratio of nouns and verbs was similar, but in the later stages, the ratio of nouns gradually increased. According to the analysis of word type, the ratio of pure-Korean was high in the first and second stages, but the ratio of sino-Korean gradually increased in the later stage. Lastly, according to the analysis of semantic domain, the ratio of ‘action’ domain (about 20%) was the highest, followed by ‘education’. Based on these results, the utilization and improvement of the educational vocabulary list for children with developmental disabilities were discussed and follow-up research suggested.