철도시설이전사업에 대한 연구결과 법제도적 측면과 재정적 측면으로 구분되어 문제점이 나타났으며, 철도시설이전사업의 원인자 별로 ‘국가’와 ‘국가이외의 자’로 문제점이 세분화 되어 도출되었다. 먼저 법제도적 측면에서는 ‘국가가 원인자인 경우’와 ‘국가이외의 자가 원인자인 경우’ 모두 기존 철도시설 규모와 동일하게 대체시설을 설치해야 됨에 따라 대체시설을 확보의 어려움과 철도시설별 소요비용 분담방안이 부재한 것으로 나타났다. 그리고 ‘국가이외의 자가 원인자인 경우’ 계획수립에서부터 설계, 공사, 준공단계별로 사업추진체계가 부재한 것으로 나타났다. 또한 재정적 측면에서는 ‘국가이외의 자가 원인자인 경우’ 보상비의 추가부담 및 이에 대한 해소방안의 부재가 가장 큰 문제점으로 도출되었다. 마지막으로 국가, 지자체, 한국철도공사 등 이해관련자들의 합리적 역할이 부재하여 이에 대한 대안의 마련도 필요한 것으로 나타났다. 이에 따른 철도시설이전사업의 문제점에 대한 개선방안으로 철도시설이전의 단계적 추진, 철도시설이전사업추진체계 정립, 지방자치단체의 원인제공자와 인·허가권자로서의 역할정립 및 전담조직체계 구축이 필요하다. 그리고 국가와 한국철도공사는 이해관련자 들과 더불어 철도시설이전사업의 원만한 추진을 위한 노력과 불필요한 사회적 비용이 증가되는 것을 미연에 방지할 책임이 있다. 또한 소요비용분담비율은 해당 철도시설 및 분담대상을 확대하고 제도화하는 것이 필요하며 철도시설부지에 대한 보상방식을 기존의 현금보상방식에서 현물납부, 인센티브제공 등으로 다양화시킴으로서 초기투자부담을 완화시키는 것이 필요하다. 마지막으로 막대한 이전비용을 지원하고 장기분할 상환하는 등 국가차원에서 보조할 수 있는 방안을 제도 화 함으로써 안정적인 사업추진이 가능 할 것이다.As a result of research on the relocation of railway facilities, there were problems in terms of legal system and financial aspects, and problems were divided into 'nation' and 'non - state' according to the causes of the relocation of railway facilities. First, in the legal system, it has been found that it is difficult to obtain the same facilities in the case of 'state' and 'non-state', and there is no way to share the costs. This is because alternative facilities must be installed on the same scale as existing railway facilities. In addition, In the case of 'non-state', there is no project system from design to construction and completion. And the biggest financial problem is that you have to pay extra compensation, but there is no solution. Finally, It`s also need to prepare for the alternative that the rational role of stakeholders such as the government, local governments, and the Korea Railroad Corporation seems to be insufficient. In order to improve the problems of the relocation of railway facilities, it is necessary to step by step promotion of the relocation of railway facilities and establishment of promotion system of railway facility relocation project, local governments need to establish a role as cause provider and licensor and establish a dedicated organizational structure. In addition, the State and the Korea Railroad Corporation, along with stakeholders, have a responsibility to prevent unnecessary social costs from being incurred in an effort to promote smooth transfer of railway facilities. In addition, it is necessary to extend the cost sharing ratio to the type of railway facilities and cost sharing, and it is necessary to diversify the compensation method for the railway facility site from the existing cash compensation method to the provision of in-kind payment and incentive. Finally, the government will be able to carry out stable business by legislating measures to subsidize the transfer costs of railway facilities in advance and by repayment in a long term.