본 연구는 유아특수교사의 교직생활 경험에 대한 탐구를 통해 이들의 교직문화 적응과정을 밝히는데 목적을 두었다. 이를 위해 근거이론(grounded theory)의 방법을 기반으로 공립유치원 특수학급, 공·사립 특수학교 등에 근무하고 있는 유아특수교사 11명에 대한 심층면담, 연구 참여자 저널, 문서 자료 등을 수집하여 분석하였다. 연구결과, 첫째, 자료로부터 94개의 개념과 35개의 하위범주, 14개의 범주가 도출되었다. 둘째, ‘유아특수교사로 살아가기’의 패러다임 모델은 1)중심현상, 2)인과조건, 3)맥락, 4)중재조건, 5)행위/상호작용 전략, 6)결과로 구성되었다. 중심현상은 ‘유아지도’, ‘통합교육 지원’, ‘학부모와의 관계 형성’의 역할과 어려움, 그리고 ‘조직 내 교사의 소외감/위축됨’ 을 포함하고, 인과조건은 ‘유아특수교사직의 기틀 부족과 나 홀로 구조’이다. 맥락은 조직의 풍토, 일반교원의 통합교육에 대한 태도이며, 중재조건은 ‘유아특수교육 관련 당사자의 이해와 인정, 지지 여부’, ‘교육에 대한 자신의 신념’, ‘행·재정적인 지원 여부’, ‘유아특수교사직에 대한 자신의 이해도’가 포함된다. 행위/상호작용 전략은 ‘책무성 다하여 나의 입지 다지기’, ‘원만한 인간관계 맺고 적극적으로 대처하기’, ‘전문성 다지고 드러내며 마중물 역할 해 내기’가 포함된다. 결과는 ‘자부심 갖고 원만한 정착을 향해 나아가기’가 포함된다. 셋째, 유아특수교사의 교직문화 적응 과정은 4단계인 ‘유아특수교사로 살기’ 시작의 단계, ‘역할 수행과 어려움’의 단계, ‘살아남는 방법 터득’의 단계, ‘개선방안 탐색’의 단계로 분석되었다. 본 연구는 유아특수교사의 교직문화 적응과정과 그 특성을 밝힘으로써 이들의 교직생활에 대한 전반적 이해를 돕고 전문성 신장의 기초자료를 마련했다는 점에서 의의를 갖는다.The purpose of this study is to understand and discover the adaptation process of early childhood special education teachers adapting to teaching culture by investigating their professional experiences. In order to do this, the grounded theory method was applied to analyze collected data: research journals, collected copies of relevant documents, and in-depth interviews with eleven early childhood special education teachers who either work at a special class in public kindergartens, or at a private/public special school. The research results are as follows: First, 94 concepts, 35 subcategories, and 14 categories were derived from the data. Second, the paradigm model “being as an early childhood teacher” consists of a) phenomena, b) causal conditions, c) the context, d) intervening conditions, e) strategic actions/interactions, and f) the consequences. Phenomena include “teaching students,” “roles and difficulties in supporting inclusive education,” “roles and difficulties in collaborating with parents,” and “the teacher’s sense of isolation from teacher communication.” Causal conditions include “lack of the solid foundation for the profession and support in isolation.” Intervening conditions include “the support and recognition by early childhood special education stakeholders,” “one’s belief in education,” “administrative and financial supports,” and “the degree of one’s understanding of an early childhood special education teacher’s profession.” Strategic actions and interactions include “establishing one’s foothold by carrying out their responsibilities,” “actively coping with the difficulties as well as maintaining good interpersonal relationships,” and “performing the role of priming water while strengthening and showing one’s expertise.” Consequences include “pursuing to settle down as a special education teacher with confidence.” Third, the adaptation process is analyzed into the following four phrases: the beginning phrase of “becoming a teacher of the early childhood education,” the second phrase of “performing roles and encountering difficulties,” the third phrase of “learning how to survive,” and the last phrase of “exploring ways to improve.” This study gains its meaning through studying an early childhood special education teacher’s adaptation process; it helps the overall understanding of their teaching life by providing basic data for the teacher’s professional development.