이 연구의 목적은 2015 개정 특수교육 기본 교육과정 1~2학년군 국어 교과서에 제시된 어휘의 특성 및 문장 분석을 통하여 장애 학생의 언어교육에 대한 시사점을 얻는 것으로 한다. 이를 위하여 2015 개정 특수교육 기본 교육과정 ‘초등학교 1~2학년군 국어과 (가)․(나)권’을 대상으로 지시문과 교과 내용 어휘로 나누어 품사, 어휘 난이도에 따른 단계, 의미영역 등을 분석하였다. 또한 문장의 구조, 활동지시의 수, 어절의 길이 등을 살펴봄으로써 형태론적 분석을 실시하였다. 연구 결과, 지시문의 어휘 총수는 4,043개, 교과 내용 어휘의 총수는 1,236개로 나타났으며, 지시문의 개별 어휘가 400개, 교과 내용의 개별 어휘가 573개인 것으로 나타났다. 지시문과 교과 내용 전체 어휘의 품사는 명사가 58%, 동사가 25%, 부사 7%, 형용사 6.7%로 산출되었다. 난이도 분석에서는 I단계의 초급 단계로부터 VI단계의 고급 단계로 올라 갈수록 지시문과 교과 내용 어휘의 반영 비율이 낮아졌다. 어휘 전체의 의미영역은 동작(26.6%), 교육(10.4%), 상태(6.1%) 등의 순이었다. 문장의 구조는 지시문에서는 단문 12.8%, 복문 82.7%로 나타났으며, 교과 내용에서는 단문 89.1%, 복문 9.8%로 나타났다. 지시문에서 활동을 지시하는 수에서도 두 가지 이상의 활동을 지시하는 문장은 42.3%로 분석되었다. 지시문의 어절의 길이에서도 8어절 이상을 초과하는 문장이 12.9%로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 기본 교육과정 국어 교과서의 지시문 어휘와 교과 내용 어휘, 문장 구조에 대한 의미론적, 형태론적 함의를 도출하고 장애학생을 위한 효과적인 언어교육의 방향성을 제언하였다.This purpose of this study is to analyze characteristics of vocabularies and sentences presented 1st and 2nd grade Korean language text books of 2015 Special Education Basic Curriculum and provide implications for the language education for students with special needs. The vocabularies in the text books were divided into directives and contents. We investigated which level of difficulty they were ;according to the parts of speech, vocabularies, meanings, and so on. We also conducted a morphological analysis by looking over the structure of sentences, the number of directive about activities, the length of word segments, and so on. The results are as follows; The number of vocabularies related to directives were 4043. The number of vocabularies about the contents were 1236. The parts of speech were nouns(58%), verbs(25%), adverbs(7%), and adjectives(6.7%). In the analysis of difficulty level, the application ratio of vocabularies related to the directives and contents became less in advanced stage of level Ⅳ than the beginner level of stage Ⅰ. The semantic domain was followed by actions(26.6%), education(10.4%), and status(6.1%). In the structure of sentences, the simple sentences were 10.7%, The complex sentences were 82.7%. In the content, the simple sentences were 89.1%, and the complex sentences were 9.8%. The sentences directing more than two activities were 42.3%. The sentences which have more than 8 word segments were 12.9% when looking over the length of the word segment. The semantic and morphological implications of vocabulary and sentence structures in the textbooks of 2015 Basic Curriculum were derived. We suggested the direction of effective language education for students with special needs on the results of this study.