본 연구는 과학과 모의 수업 실연 과정이 예비 특수교육 교사들의 과학과 교수내용지식의 이해에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구는 특수교육 전공 예비 특수교육 교사 25명을 대상으로 하였으며, 연구에서 적용한 예비 특수교육 교사들의 과학과 교수내용지식(PCK) 측정 도구는 박성혜(2003)가 개발한 ‘과학교과교육학지식(PCK) 측정 도구이다. 연구 결과 예비 특수교육 교사들은 모의 수업 실연 활동을 통해서 장애학생의 과학과 교육을 위한 교수내용지식의 이해가 긍정적으로 변화되었다. 또한 모의 수업 실연 활동은 예비 특수교육 교사들의 장애학생의 과학과 교육에 대한 교수내용지식의 각 하위 영역 즉, 내용 지식과 교육과정 지식인 교과내용 지식, 교수법 지식과 내용 표현 지식, 평가 지식을 나타내는 교육학 지식, 학생 지식과 상황환경 지식을 포함하는 상황 지식의 변화에도 긍정적인 영향을 주었다.This study is to analyze effects of simulated instruction activity for developing in science pedagogical content knowledge of pre-service special education teachers.
The target of this study was pre-service special education teachers majoring in special education in university. A inventory on science pedagogical content knowledge had been administrated to the participants before and after their simulated instruction activity.
The conclusion of present study was as follows.
First, the simulated instruction activity significantly increased pre-service special education teachers' science pedagogical content knowledge. Second, the simulated instruction activity significantly increased pre-service special education teachers' three sub-categories of science pedagogical content knowledge.