본 연구에서는 직장인들의 업무관련 학습의도를 높이는 변인들을 확인하고 변인들 간 관계를 통합적으로 탐색하고자 하였다. 이에 따라 개인의 자기주도성과 업무관련 학습의도의 관계에서 정서적 몰입의 매개효과와 조직지원인식의 조절효과를 포함하는 조절된 매개효과를 확인하였다. 본 연구에서는 대기업, 중소기업, 외국계 기업에 근무하는 정규직 종사자 336명을 대상으로 자기주도성, 정서적 몰입, 조직지원인식, 업무관련 학습의도를 측정하는 설문을 실시하였으며, 이 중 불성실하게 응답하거나 일부 문항에 응답하지 않은 25명을 제외한 311명(남 148명, 여 163명)의 데이터를 분석에 사용하였다. SPSS 21.0과 SPSS Macro PROCESS를 사용하여 조절된 매개모형을 확인하였으며, 조절된 매개모형은 매개효과와 조절효과가 모두 포함된 통합적 모형이므로 매개효과, 조절효과, 그리고 조절된 매개효과를 순차적으로 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 자기주도성과 업무관련 학습의도의 관계에서 정서적 몰입의 매개효과가 검증되었다. 둘째, 자기주도성과 정서적 몰입의 관계를 조직지원인식이 조절하였다. 조직지원인식의 특정 값에 따른 분석 결과, 조직지원인식을 더 많이 하는 집단에서는 자기주도성이 높을수록 조직에 대한 정서적 몰입 수준이 증가하였다. 마지막으로 자기주도성이 정서적 몰입을 매개하여 업무관련 학습의도로 이어지는 경로에서 조직지원인식의 조절된 매개효과가 나타났으며, 이는 조직지원인식이 높은 집단에서만 유의미하였다. 연구 결과를 바탕으로 본 연구의 의의 및 개인과 조직의 측면에서 개입할 수 있는 시사점과 후속연구를 위한 제언을 논하였다.The current study aimed to examine the relationship of antecedent variables of employees’ work-related learning intention. More specially, this study investigated the moderated mediating effect of perceived organizational support through affective commitment on the relation between self-directedness and work-related learning intention. To perform this study, online survey was conducted by Korean employees who were working in private enterprises. Total 311 data(men=148, women=163) were analyzed using SPSS 21.0 and SPSS Macro. A moderated mediation is an integrated model that combines mediation and moderation effect therefore we sequentially tested the effects of mediation, moderation and moderated mediation. The results of this study were as following. First, the mediation effect of affective commitment on the relation of self-directedness and work-related learning intention was verified. Second, perceived organizational support moderated the relation between self-directedness and affective commitment. Lastly, the moderated mediation effect of perceived organizational support on the relation between self-directedness and work-related learning intention through affective commitment was identified to be statistically significant at higher perceived organizational support group by using SPSS Macro. This study further expanded the understanding of the antecedent variables and its relationship on employees’ work-related learning intentions. Implications and limitations of this study as well as the suggestions for the future study were discussed.