이 발표는 변화하는 문화의 세계를 들여다보고 교육에서 예술적 실행을 주요한 학문적 위치에 설정하기 위한 것이다. 예술가로 교육을 받은 미래의 미술교사들은 유동적이고, 유연하고, 복잡한 교수 레퍼토리를 구성할 필요가 있다. 그것을 통해 그들은 학생의 다양한 요구를 지원하는데 도움을 받을 것이다. 그리고 현대 학교교육의 도전을 만나게 될 것이다. 미술 교육은 복잡하고 변화하는 학교 생태 맥락 안에서 교수와 학습을 지원하는 교수법 실천을 위한 반성적 탐구와 유연한 체제로서 미술에 중심을 둔 갈림길의 학과로 간주되어야만 한다.My presentation is an attempt to look into the changing world of culture and make central the discipline of artistic practice in education. It suggests that future art teachers educated as artists need to construct fluid, flexible and complex pedagogical repertoires that help them support the diverse needs of pupils and meet the challenges of contemporary schooling. I suggest that art education should be thought of as a “crossroads” discipline centered in art as reflective inquiry and the flexible organizations of pedagogical practice in supporting teaching and learning within the complex and changing ecological contexts of schools.